În 20 august 2023, Alina Gorghiu- ministrul Justiției a declarat, în contextul accidentului mortal produs pe litoral:
„România este pe primul loc în Europa la accidente în circulaţie. Vă spun din statistica pe care am văzut-o la Ministerul Justiţiei că jumătate din cazurile cu care serviciul de probaţiune se ocupă sunt legate de persoane care fie au condus fără permis, fie au condus sub influenţa alcoolului sau a drogurilor, fie alte lucruri legate de incidente de circulaţie.”
Cum se plasează România în clasamentul european la capitolul accidente rutiere și cu ce ocupă serviciul de probațiune.
(sursă foto: Facebook)
Comisia Europeană arată în profilul de siguranță rutieră pentru România că țara noastră se situează pe primul loc la categoria accidentelor rutiere mortale (85 de decese cauzate de accidente de circulație raportate la un milion de locuitori), cu mult sub media europeană care este de 42.
Același raport prezintă și o altă statistică, la care situația nu se modifică în niciun fel – suntem pe locul 1 în UE la accidente de circulație raportat la 10.000 de vehicule înmatriculate în România, cu o rată de 1,9, în timp ce media europeană este de 0,73.
În România, infracțiunile contra siguranței circulației pe drumurile publice sunt definite de Codul penal, la art. 334-341:
Situația nu e recentă, ci e constată în România, conform Institutului Național de Statistică.
Per total, din 2015 până în 2021, procentul infracțiunilor rutiere a crescut din ce în ce mai mult raportat la totalul de infracțiuni ajunse pe mesele instanțelor din România: 28,7% (2015), 33,12% (2016), 35,4% (2017), 37,6% (2018), 39,4% (2019), 42,07% (2020), 42,6% (2021). Procentul diferă de cel comunicat de DNP, deoarece nu toate cazurile judecate ajung și la serviciul de probațiune, ci doar o parte.
Direcția Națională de Probațiune (DNP) este o structură subordonată Ministerului Justiției care se ocupă cu menținerea siguranței comunității, reabilitarea socială a infractorilor și diminuarea riscului de săvârșire a unor noi infracțiuni, conform Legii nr. 252/2013.
Această structură monitorizează persoanele asupra cărora s-au dispus măsuri neprivative de libertate pentru săvârșirea unor infracțiuni, adică măsuri „educative”, de reintegrare socială în comunitate.
Conform raportului statistic din 2022, Direcțiea Naționale de Probațiune a avut în evidență, în cea mai mare parte (54%), persoane condamnate pentru infracțiuni rutiere. Urmează, din punct de vedere numeric, infracțiuni contra persoanei (16%) și contra patrimoniului (13%).
Documentul mai menționează că România se află în fruntea clasamentului european în care serviciul de probațiune se ocupă de persoane condamnate pentru infracțiuni săvârșite în trafic:
„Între cele aproape 50 sisteme de probațiune care au comunicat date și informații pentru ultimul raport statistic anual disponibil, Council of Europe Annual Penal Statistics – SPACE II – 2022, sistemul românesc de probațiune este cel care lucrează cu cea mai mare proporție de persoane care au fost sancționate penal pentru comiterea de infracțiuni contra siguranței pe drumurile publice”.
În 2021, situația stătea la fel, probațiunea având în observație din totalul de infracțiuni peste jumătate ca infracțiuni rutiere (58%).
Afirmațiile Alinei Gorghiu sunt adevărate. În România, aproape jumătate dintre infracțiunile totale sunt legate de circulația rutieră, iar Direcția Națională de Probațiune se ocupă în peste 50% din cazuri de astfel de infracțiuni.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.