Bogdan Glăvan (Forța Dreptei)
„Nici PNRR și nici planul bugetar pe 7 ani nu vorbesc despre impozitul pe dividende. Astfel, un document oficial al statului atribuie în mod fals altor documente oficiale ale statului măsura creșterii impozitului pe dividende”
Trunchiat
Barometru Factual
Administratie
Data verificării: 21.01.2025
www.factual.ro
Sursa afirmației: Facebook

Context

Într-o postare pe Facebook, Bogdan Glăvan, membru Forța Dreptei, susține că nota de fundamentare a „ordonanței trenuleț”, așa cum a fost numită în spațiul public Ordonanța de Urgență 156 din 30 decembrie 2024, atribuie în mod fals cerințe din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și Planul Bugetar Structural Național pe termen mediu – 2025-2031. 

Iată încă un fals intelectual – așa consider eu, deși dacă juriștii protestează, este în regulă să-l numim fake news sau bătaie de joc în documente publice. 

În Nota de fundamentare a ordonanței trenuleț există următorul pasaj: 

‘Ca urmare a angajamentelor asumate prin PNRR și prin Planul Bugetar-Structural Național pe Termen Mediu – 2025-2031 se propun următoarele măsuri:

1. Bla-bla-bla…
2. În cazul veniturilor din dividende, se propune majorarea cotei de impozit de la 8% la 10% pentru dividendele distribuite începând cu data de 1 ianuarie 2025.’

Acest text reprezintă, în opinia mea de non-jurist, o mostră de fals intelectual. De ce? Deoarece NICI PNRR ȘI NICI PLANUL BUGETAR PE 7 ANI NU VORBESC DESPRE IMPOZITUL PE DIVIDENDE.Astfel, un document oficial al statului atribuie în mod fals altor documente oficiale ale statului măsura creșterii impozitului pe dividende”, susține Bogdan Glăvan.

Ce verificăm?

Dacă prin nota de fundamentare a OUG 156/2024 se atribuie în mod fals Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și planului bugetar 2025-2031 măsura creșterii impozitului pe dividende.

Verificare

Am consultat nota de fundamentare a ordonanței de urgență nr. 156/2024 și, într-adevăr, aceasta conține următoarele informații:

Ca urmare a angajamentelor asumate prin PNRR și prin Planul Bugetar-Structural Național pe

Termen Mediu – 2025-2031 se propun următoarele măsuri:

1. Eliminarea facilităților fiscale acordate persoanelor fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, ca urmare a desfășurării activității de creare programe pentru calculator sau de la angajatori din sectoarele construcții, agricol și industria alimentară în condiţiile stabilite prin Codul fiscal, începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025.

2. În cazul veniturilor din dividende, se propune majorarea cotei de impozit de la 8% la 10% pentru dividendele distribuite începând cu data de 1 ianuarie 2025.

Pe lângă acest lucru, nota de fundamentare arată și că se are în vedere „angajamentul asumat de Guvern în cadrul PNRR privind revizuirea cadrului de impozitare existent în România”, prin reforma fiscală (componenta 8) și reforma R4 – revizuirea cadrului fiscal.

Deși PNRR nu abordează direct creșterea impozitului pe dividende, reforma fiscală despre care se vorbește în nota de fundamentare este inclusă în plan (detalii despre care găsim aici).

În nota de fundamentare se motivează și că prin PNRR s-a asumat „reducerea etapizată a distorsiunilor și stimulentelor fiscale excesive, asigurându-se corectitudinea și echitatea în sistem pe principiul neutralității taxării, precum și implementarea unui sistem fiscal mai corect, mai eficient, mai simplu și mai transparent, fără a fi afectată creșterea economică și dezvoltarea sectoarelor economice impactate de deciziile de politică fiscală”.

Dacă aceste măsuri sunt cele mai potrivite pentru a respecta aspectele menționate mai sus este o altă problemă, însă textul nu susține că mărirea impozitului pe dividende este o măsură cerută de PNRR. 

În legătură cu Planul Bugetar-Structural Național pe Termen Mediu – 2025-2031, Guvernul motivează în nota de fundamentare că prin acesta România s-a angajat să „asigure o traiectorie de ajustare a deficitului bugetar începând cu anul 2025, printr-o serie de măsuri, inclusiv prin reforme fiscale care au între obiective ajustarea sistemului de facilități fiscale pentru principalele categorii de impozite și taxe”.

În Planul Bugetar-Structural se vorbește despre reforme, cum ar fi: reforma fiscală, reforma impozitării microintreprinderilor și reforma administrării impozitelor și taxelor, printre altele. Dar, într-adevăr, nu se specifică nimic despre dividende. 

Așadar, vedem că nota de fundamentare nu atribuie efectiv măsura creșterii impozitului pe dividende PNRR-ului sau Planului bugetar 2025-2031, ci în textul acesteia se susține că cele două măsuri (privind veniturile din dividende și eliminarea facilităților fiscale – măsură care a fost ignorată în postarea lui Bogdan Glăvan) s-au propus în contextul reformelor respective și a necesității de a regla deficitul bugetar începând din 2025. 

De asemenea, Bogdan Glăvan a omis să menționeze explicațiile ulterioare care apar în nota de fundamentare privind PNRR și planul bugetar. Acesta publicat o parte din informații, în care se menționează doar că statul român și-a luat angajamente prin cele două documente.

Concluzie

Declarația este trunchiată. În nota de fundamentare se folosesc cele două documente oficiale pentru a se crea un cadru care să susțină ambele măsuri incluse, dar nu se precizează că măsurile în sine există sub această formă în PNRR sau planul bugetar 2025-2031. În cele două documente nu se vorbește direct despre dividende, însă se pune problema revizuirii cadrului fiscal. În general, planurile și strategiile oferă un cadru general pentru reforme, însă punerea lor în aplicare, prin măsuri concrete, se adoptă separat.


Sursă foto: Facebook / Forța Dreptei

SUBIECTE CONEXE

SEO optimized by sem.ro SEO agency.