Prim-ministrul Guvernului României, domnul Victor Ponta, a declarat miercuri, 12 martie 2014 [freezepage], la începutul ședinței de Guvern:
„Președintele a refuzat de două ori [n.r. prin trimitere spre reexaminare și prin sesizarea neconsituționalității] promulgarea legii prin care se reducea cota de certificate verzi.[..] Soluția este să trecem peste președinte și să apărăm industria și consumatorii români, eventual printr-o nouă ordonanță dacă domnia sa refuză în continuare promulgarea legii”
Bogdan Oprea, purtătorul de cuvânt al Președinției declara printr-un comunicat de presă în aceeași dată [freezepage] că:
„Sesizarea de neconsituționalitate nu suspendă aplicarea OUG nr. 57/2013, care este în vigoare din data de 1 iulie 2013 și care a produs și produce în continuare efecte”
Verificăm dacă într-adevăr, în ciuda nepromulgării legii de catre Președinție, ordonanța își produce efectele.
Conform articolelor 108 și 115 din Constituția României, ordonanțele de urgență ale guvernului produc efecte începând cu momentul intrării lor în vigoare:
„Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la Camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României.” (art. 115 alin. 5)
Apoi, Parlamentul aprobă prin lege ordonanțele de urgență, putând să mai aducă modificări acestora. Legea trebuie apoi promulgată de Președinte. Pe perioada în care acest proces nu este finalizat, Ordonanța de Urgență rămâne în vigoare în forma inițială dată de Guvern.
În cazul OUG 57/2013, aceasta a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea 1 nr. 335 din 7 iunie 2013 și „prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la data de 1 iulie 2013” (art V alin (1) din OUG 57/2013 [freezepage]). Camera Deputaților a trimis legea Președinției spre promulgare, devenind legea 23/2014 in 13.03.2014 – întreg istoricul poate fi consultat aici.
Așadar, Purtătorul de Cuvant al Președinției are dreptate în sensul în care ordonanța de guvern ce vizează „tăierea” schemei suport de producere a energiei electrice din surse regenerable își produce deja efectele – de exemplu, încă de la 1 iulie 2013 se amână temporar acordarea unui număr de certificate verzi, recuperarea lor urmând să se facă începând cu 1 ianuarie 2018.
Declaratia Purtătorului de Cuvânt al Administrației Prezidențiale este adevarată, însă ea ignoră problema principală ridicată de Primul Ministru: modificarea cotei de certificate verzi. Reducerea acestei cote a nu a fost prezentă în OUG, ci a fost adăugată de Camera Deputaților.
Întreaga declarație a premierului Victor Ponta, din care noi doar am citat mai sus, este bombastică, domnia sa declarând „Vreau sa prezint o situatie clara privind cel mai mare pericol pentru România în 2014, că preţurile ar putea exploda la energia electrică.” precum și „Dacă facem cum zice Băsescu facturile cresc cu 50 la sută”. Totuși, la conferința de presă de după ședință, Victor Ponta a precizat, la întrebarea unui jurnalist, că majorarea de 50% este valabilă doar pentru partea de factură ce include certificatele verzi, parte ce reprezintă 11,1% din factură.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.