Vorbind despre protestele din ultima vreme, Călin Popescu-Tăriceanu a făcut următoarea afirmaţie:
[…] nicăieri, nicio țară din Europa, nu se admit manifestații în preajma clădirilor statului, cum a fost cazul la noi, aviz amatorilor pe mai departe. […]
Care sunt reglementările legale în Europa cu privire la proteste în apropierea instituţiilor de stat.
Putem verifica, în acest sens, normele naţionale din câteva state europene, dar şi reglementările generale ale unor organisme internaţioanle.
Astfel, începem cu articolul 20(1) din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, care arată că
orice persoană are dreptul la libertatea de întrunire şi de asociere paşnică;
Continuăm prin a reda articolul 12 din Carta Europeană a Drepturilor Omului:
(1) Orice persoană are dreptul la libertatea de întrunire pașnică și la libertatea de asociere la toate nivelurile și în special în domeniile politic, sindical și civic, ceea ce implică dreptul oricărei persoane de a înființa împreună cu alte persoane sindicate și de a se afilia la acestea pentru apărarea intereselor sale.
Observăm, aşadar, prevederi importante, care legiferează dreptul de a protesta, singura condiţie pusă în acest sens fiind aceea de a manifesta acest drept într-un mod paşnic.
Pentru a avea o înţelegere mai profundă la acelaşi nivel, putem consulta un document explicativ al OSCE, care funcţionează precum un ghid, din care reţinem următoarele:
Reţinem din cele de mai sus că nu se recomandă niciun fel de limitări generale sau sistematic asupra locului sau locurilor în care poate avea loc o adunare publică – ba chiar, reluând conţinutul paragrafului 43, reprezintă o încălcare a unui drept fundamental.
Continuăm cu câteva exemple naţionale din statele europene pentru a vedea care sunt limitările (dacă acestea există) statuate în legislaţia internă:
Observăm o serie de limitări, dar nu au caracter general din punct de vedere al localizării (în cazul Parlamentului britanic, motivarea unor reglementări mai laxe a fost tocmai că a protesta lângă respectiva instituţie oferă vizibilitate şi un impact ridicat) sau al timpului (în cazul Berlinului). Mai mult, o limitare sistematică, generală, de a protesta lângă instituţii publice în cazul în care situaţia de la faţa locului nu implică restricţii de acces (deducem, aşadar, că un loc precum Piaţa Victoriei, care este accesibilă şi circulată, nu intră în această categorie) intră în conflict cu recomandările OSCE, care le asimilează unor încălcări ale drepturilor fundamentale.
De asemenea, dacă este să nu uităm, de exemplu, la instituțiile europene, este suficientă o căutare pe google pentru a observa că în fața acestor clădiri sunt organizate adeseori diverse forme de protest pe diverse subiecte – fie că e vorba de proteste ale fermierilor în fața Comisiei Europene, fie ale catalanilor care solicitau sprijin pentru mișcarea de independență în fața Parlamentului European.
Afirmația lui Călin Popescu-Tăriceanu este falsă. Chiar dacă există limitări în ceea ce priveşte demonstraţiile lângă clădiri publice, unde acestea există, ele nu au caracter general sau sistematic, au incluse excepţii şi legiuitorii tind să relaxeze prevederile în beneficiul publicului.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.