Pe 26 martie 2023, Cătălin Drulă a criticat măsurile luate de actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu privind reviziile și reparațiile vagoanelor CFR:
„Două ordine de ministru au amânat cu șase luni termenele de reparații planificate și revizii tehnice generale la vagoanele CFR Călători.
Practic, Grindeanu a certificat prin semnătură că trenurile cu pasageri pot circula și fără reparații și revizii.
Am avut și eu pe masă, când eram ministru, un astfel de ordin. A fost în consultare, dar am REFUZAT să îl semnez. Am pus pe primul loc siguranța călătorilor, conform legii”.
Postarea de pe Facebook vine în condițiile în care, de la începutul anului, mai multe accidente feroviare au avut loc în România. În ianuarie, în Brașov, apoi în martie, în Teleorman și Galați. Ultimele două s-au soldat cu moartea unei femei și cu mai mulți răniți.
Rodrigo Maxim, președintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari a arătat că trenurile au probleme funcționale grave.
Dacă Sorin Grindeanu a amânat efectuarea reviziilor expirate ale vagoanelor CFR.
Vagoanele CFR trebuie să treacă periodic prin revizii și/sau reparații planificate. Termenul la care trebuie reluat procesul de revizie tehnică diferă în funcție de tipul de vagon, de anul fabricației, de numărul de kilometri și de folosință (marfar sau călători). Cele care nu sunt revizuite la timp sunt considerate nesigure și nu pot circula.
Reparațiile și reviziile tehnice se supun prevederilor unui ordin din 2005. Potrivit instrucțiunilor din anexă, vagoanele care au data reviziei scadentă se scot din circulație:
„(7) Vagoanele cu termenul de revizie periodică expirat se notifică în vederea scoaterii din circulație, astfel:
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a modificat acest ordin în martie 2022, adăugând o amânare de 6 luni pentru efectuarea reviziilor expirate:
„(8) Pentru vagoanele de călători scadente la reparații planificate de tip revizie tehnică generală – RTG sau de tip reparație planificată – RP în perioada 1 aprilie 2022-31 decembrie 2022, termenul de reparație planificată se poate prelungi prin majorarea normei de timp cu cel mult 6 luni”.
În martie 2023, un alt ordin similar, semnat tot de Grindeanu, lasă vagoanele care nu au reviziile la zi și ar fi trebuit scoase din circulație să funcționeze în continuare.
În trecut, această practică de prelungire a termenelor pentru reparații a fost utilizată, în 2018, și de ministrul de la vremea respectivă, Lucian Șova. Acesta a acordat tot o prelungire de 6 luni, dar a impus ca acestea să circulă numai pe teritoriul țării:
Vagoanele de călători cărora li s-a prelungit termenul de reparație planificată conform art. 22 alin. (8) pot circula numai în trenurile de trafic intern cu viteza maximă de 140 km/h.
Șova a prelungit termenul și în prima parte a anului 2019, cu alte 6 luni. Și la expirarea acestui termen, ordinul a fost din nou modificat, noua normă fiind semnată de secretarul de stat Dragoș-Virgiul Titea. Termenul prelungit a devenit 30 septembrie 2019.
În același an, succesorul său, Răzvan Cuc, a adoptat Ordinului nr. 924, prin care a acordat o altă prelungire, de încă 3 luni.
În 2020 și 2021, pe perioada mandatelor lui Lucian Bode și Cătălin Drulă, termenul nu a mai fost prelungit. Sorin Grindeanu a reluat această practică în anul 2022.
Afirmațiile lui Cătălin Drulă sunt adevărate. Actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu a emis două ordine prin care a fost prelungit termenul de reparații al vagoanelor. Este important de menționat, că această practică a fost adoptată în trecut și de alți miniștri.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.