Deputatul Costel Alexe, preşedintele organizaţiei judeţene PNL Iaşi, a făcut următoarea declarație pe 16 februarie 2019:
„Din punct de vedere al infrastructurii rutiere, Moldova este cea mai periculoasă zonă din Uniunea Europeană. (…) Statisticile rutiere vorbesc de la sine – sunt peste 2.000 de morţi şi 9.000 de răniţi grav în 9.200 de accidente rutiere, iar principala cauză o reprezintă lipsa unei infrastructuri rutiere moderne, capabile să preia volumul traficului auto.”
Dacă Moldova este cea mai periculoasă zonă din Uniunea Europeană și dacă motivul este lipsa infrastructurii rutiere, câte persoane sunt rănite sau își pierd viața în accidentele rutiere din acea zona, precum și numărul accidentelor rutiere.
Nu e niciun secret că România stă cel mai prost din Uniunea Europeană în ceea ce privește accidentele rutiere. O spune statistica la nivel european: 99 de decese la un milion de locuitori în 2017.
Tot Uniunea Europeană spune că majoritatea accidentelor rutiere sunt legate de erori umane, 25% din decese sunt cauzate de consumul de alcool și 30% de viteză și majoritatea accidentelor mortale se întâmplă pe drumuri interurbane.
Mai departe, Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor menționează într-un raport oficial că numărul accidentelor este în creștere în ultimii trei ani în România. Același document precizează că 90% din rețeaua națională de drumuri e formată din șosele cu o singură bandă pe sens, lucru care afectează direct siguranța rutieră. Un alt factor, menționat de experți, e numărul mic de km de autostradă.
Statistica europeană nu vorbește despre și cele mai periculoase zone din România. Așa că pentru asta mergem la statisticile locale, cele publicate de Institutul Național de Statistică (INSSE).
Găsim aici date pentru anii 2015, 2016, și 2017. Cele pe 2018 se vor publica abia în luna mai.
Pentru că liderul PNL Iași se referă la accidentele din Moldova, ne uităm prima dată la datele macroregiunii doi, în care se regăsește această zonă și verificăm numărul victimelor accidentelor rutiere.
Adunăm datele pentru județele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava, Vaslui, Galaţi, Vrancea.
Deputatul Costel Alexe a vorbit despre un număr de 9.200 de accidente rutiere, număr pe care, consultând tabelele, nu îl putem confirma nici dacă am lua în calcul și accidentele din județele apropiate zonei Moldovei, cum ar fi Buzău, Brăila sau Tulcea – care intră tot în zona de Sud – Est a Macroregiunii doi.
Deși este mare, numărul răniților se învârte în jurul a 8.000 pe an pentru toate cele opt județe. Numărul persoanelor decedate depășește cu puțin 400 în fiecare an în acea zonă.
Îngrijorător este că numărul accidentelor, răniților și deceselor crește de la an la an.
Statisticile INSSE nu ne precizează un lucru: care este motivul producerii accidentelor, deci nu putem confirma dacă doar infrastructura este de vină, fără să fie și alte cauze, precum viteza sau condusul sub influență alcoolică.
Costel Alexe mai este sigur pe o chestiune: că Moldova este cea mai periculoasă zonă din Uniunea Europeană.
Pentru verificare, ne uităm pe aceleași statistici. Cele mai apropiate cifre de Moldova (macroregiunea doi) sunt cele din Muntenia (macroregiunea trei).
Așa cum se poate vedea pe infograficul de mai sus, în 2017, Muntenia are mai multe accidente, dar Moldova rămâne însă pe primul loc în cazul deceselor cauzate de accidente rutiere și pe primul loc la numărul răniților.
Trebuie menționat că Moldova a avut în fiecare an cel mai mare număr de decese.
Declarația deputatului Costel Alexe este parțial adevărată, pentru că România este cel mai periculos loc din Europa privind siguranța pe șosele, iar Moldova rămâne într-adevăr zona cu cele mai multe decese cauzate de accidente rutiere din țară. Adică e printre cele mai periculoase, urmată fiind de Muntenia.
Politicianul greșește însă flagrant la cifre și trebuie avut în vedere că nu avem disponibile informații referitoare la cauzele accidentelor. Totuși, conform studiilor oficiale, infrastructura este una dintre cauze, dar nu singura.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.