Deputatul PNL Cristian Buican a afirmat într-o declarație politică din 17 septembrie că “Repartiţia fondurilor guvernamentale pe criterii politice dăunează grav democraţiei”, în acest sens acuzându-i „public pe miniştrii Liviu Dragnea şi Remus Pricopie de abuz în serviciu, pentru că peste 80% din microbuzele repartizate la nivel naţional au fost date primăriilor conduse de edili PSD.”
Guvernul României a hotărât în 2013 alocarea de fonduri suplimentare către MDRAP pentru achiziționarea de 600 de microbuze școlare. Prima tranșă a acestor microbuze a fost livrată către 100 de localități, în cadrul unei ceremonii care a avut loc pe 23 iulie 2014.
Declarația dlui. Buican a avut loc în contextul în care, spune deputatul, prima tranșă de 100 de microbuze au fost alocate pe criterii politice.
Pentru a analiza declaraţia dlui. Buican, ne uităm la procedura de alocare a microbuzelor pentru a vedea dacă aceasta presupune criterii politice şi ce procent a fost alocat primăriilor conduse de edili PSD.
Pentru a identifica procedura prin care sunt selectate autorităţile cărora le sunt distribuite cele 600 de microbuze şcolare, am urmărit traseul implementării acestei decizii:
15 iulie 2013: Guvernul aprobă OUG 12/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare. Aceasta prevede, printre altele, că OUG 115/2011 va avea un nou articol care va reglementa programul microbuzelor şcolare prin adăugarea unui articol nou:
Art. 122. –
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 12, in anul 2013, din sumele obtinute in urma scoaterii la licitatie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera, repartizate potrivit art. 10 alin. (1) lit. b), se aproba alocarea sumei de 76.000 mii lei Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice pentru dotarea unitatilor administrativ-teritoriale, in vederea transportului elevilor din unitatile de invatamant preuniversitar de stat din mediul rural cu microbuze scolare 16+ 1 locuri
(2) Pentru punerea in aplicare a prevederilor alin. (1) se respecta procedura prevazuta la art. 15 alin. (2)-(5)
(3) Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice raspunde de modul de utilizare, in conformitate cu dispozitiile legale, a sumei alocate potrivit alin. (1)
(4) Toate costurile legate de utilizarea acestor microbuze scolare vor fi suportate din bugetele proprii ale unitatilor administrativ-teritoriale
(5) Repartizarea microbuzelor catre unitatile administrativ-teritoriale se va face prin ordin comun al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltarii regionale si administratiei publice, si al ministrului educatiei nationale.
După cum arată alineatul (5), această repartizare ar fi trebuit făcută prin ordin comun al celor doi miniștri.
10 martie 2014: Este semnat contractul pentru achiziţionarea celor 600 de microbuze, după clarificarea contestaţiilor apărute în cadrul procesului de achiziţie publică. La acea dată, Ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice estima că primele microbuze vor ajunge în luna iunie.
3 iunie 2014: MDRAP răspunde unei întrebări a dlui. deputat Buican din 3 aprilie 2014 cu privire la repartizarea microbuzelor, specificând că repartizarea se va face în conformitate cu OUG 12/2013 şi că “proiectul de ordin se află în analiză la nivelul Comitetului interministerial comun organizat de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi Ministerul Educaţiei Naţionale”.
23 iulie 2014: Primele 100 de microbuze școlare destinate localităților din mediul rural au fost predate primăriilor de viceprim-ministrul Liviu Dragnea și prim-ministrul Victor Ponta. MDRAP specifica faptul că “pentru o repartizare echilibrată în teritoriu, au fost vizate comune din toate județele țării. Restul de 500 de microbuze din prezentul lot vor [n.r. noi am fi spus că va fi livrat, dar nu verificăm gramatica] fi livrat eșalonat, în următoarele luni.”
Aşadar, conform acestui calendar, între momentul 3 iunie când MDRAP anunţa că ordinul de alocare al microbuzelor este în lucru şi momentul alocării primei tranşe de microbuze în 23 iulie, ar fi trebuit ca MDRAP şi MEN să fi publicat respectivul ordin precizat de OUG 12/2013.
Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă precizează la Art. 11 că „(1) In vederea intrarii lor in vigoare, legile si celelalte acte normative adoptate de Parlament, hotararile si ordonantele Guvernului, deciziile primului-ministru, actele normative ale autoritatilor administrative autonome, precum si ordinele, instructiunile si alte acte normative emise de conducatorii organelor administratiei publice centrale de specialitate se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. ”
Cu alte cuvinte, pentru a putea fi în vigoare, respectivul ordin comun al MDRAP şi MEN ar fi trebuit publicat în Monitorul Oficial până la data de 23 iulie, când deja s-a făcut prima repartizare a microbuzelor.
La o simplă căutare în baza de date a Monitorului Oficial, observăm că în perioada 1 iunie – 24 iulie 2014 nu a fost publicat niciun ordin comun al celor două ministere şi niciun ordin al unuia dintre acestea referitor la repartizarea acestor microbuze.
Deputatul Buican are parţial dreptate: repartiţia fondurilor guvernamentale/ microbuzelor pare a se fi făcut pe criterii politice, din moment ce nu s-a respectat legea care prevedea că MDRAP şi MEN ar fi trebuit să facă repartizarea în baza unui ordin care nu a fost publicat în Monitorul Oficial nici până astăzi.
Cât priveşte afirmaţia că 80% dintre microbuze au fost alocate către primari PSD, aceasta nu poate fi verificată din moment ce nu există lista repartizărilor prevăzută în OUG 12/2013.
Dacă vorbim sau nu de un abuz în serviciu al celor doi miniştri care ar fi trebuit să dea acel ordin de repartizare, credem că este de competenţa instituțiilor abilitate să verifice legalitatea acestor acte.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.