Europarlamentarul PNL Daniel Buda a făcut următoarea declarație pe data de 14 iunie 2019 condamnând lipsa infrastructurii rutiere din România:
„[…] Potrivit raportului Comisiei Europene, România este țara în care mor cei mai mulți oameni în accidente rutiere: 96 de persoane raportat la un milion de locuitori. Față de țările dezvoltate ale Uniunii Europene, România înregistrează cifre îngrijorătoare, iar potrivit Comisiei, asta se datorează în principal lipsei autostrăzilor.”
Câți oameni mor în accidente rutiere în România și dacă asta se datorează lipsei autostrăzilor.
Comisia Europeană a publicat în aprilie 2019 cifre preliminare pentru anul 2018 cu privire la accidentele rutiere din Uniunea Europeană.
„Conform cifrelor preliminare pentru anul 2018, statele membre cu cele mai bune cifre în ceea ce privește siguranță rutieră sunt Marea Britanie (28), Danemarca (30) și Irlanda (31). Pe de altă parte, statele membre cu cele mai mari rate de deces au fost România (96), Bulgaria (88), Letonia (78) și Croația (77). În timp ce scăderea medie a numărului de decese rutiere a fost de numai 1% pentru 2017-2018 pentru UE în ansamblu, unele țări au înregistrat progrese importante, precum Slovenia cu o scădere de 13%, Lituania cu 11%, Bulgaria cu 9 % și Slovacia și Cipru cu 8%.”
În privința României, Comisia Europeană spune în raport:
„Performanța României în domeniul siguranței rutiere s-a îmbunătățit cu 4% între 2017 și 2018. Cu toate acestea, România se află încă la coada listei de performanță a UE, cu 96 de decese per milion de locuitori anul trecut.”
Statistica la nivel european pentru 2017 spunea că România înregistra atunci 99 de decese la un milion de locuitori.
În datele preliminare publicate pentru anul trecut, cel puțin în cele făcute ddeja publice, citate mai sus, Comisia Europeană nu scoate lipsa autostrăzilor ca fiind principalul vinovat. Spune însă că:
„În ansamblu, numai 8% din accidentele rutiere în 2017 au avut loc pe autostrăzi, față de 54% pe drumurile rurale și 38% în zonele urbane. În 2017 și pentru UE în ansamblu, aproximativ 19 persoane la 1 milion de locuitori au murit în accidente rutiere urbane. Dar rata diferă semnificativ de la un stat membru la altul. În general, rata accidentelor rutiere din zonele urbane este sub medie în majoritatea țărilor din nordul și vestul UE. Letonia, Finlanda, Luxemburg și Austria au avut cel mai mic procentaj de decese rutiere urbane în comparație cu totalul deceselor (25% sau mai puțin). Pe de altă parte, în România, Croația, Grecia, Portugalia, Malta și Cipru, mai multe persoane au fost ucise în zonele urbane decât pe drumurile rurale, în special pietonii.”
De altfel, și în alte verificări anterioare am descoperit că majoritatea accidentelor rutiere sunt legate de erori umane, 25% din decese sunt cauzate de consumul de alcool și 30% de viteză. Majoritatea accidentelor mortale se întâmplă pe drumuri interurbane; infrastructura (mai exact lipsa ei) fiind, desigur, una dintre cauze, dar nu singura și nu principala, potrivit Uniunii Europene.
Nici măcar statisticile interne de la Institutul Național de Statistică (2015, 2016, și 2017), nu spun că lipsa infrastructurii este principala cauză.
Statistica din 2018 ne arată că numărul cel mai mare de decese s-a înregistrat pe drumurile din localități.
Afirmația lui Daniel Buda este trunchiată. Comisia Europeană a notat că în România au fost înregistrate 96 de decese per milion de locuitori anul trecut, dar nu a spus că accidentele se întâmplă în principal din cauza lipsei autostrăzilor.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.