În 6 mai 2020, deputatul PNL Dănuț Bica a susținut că:
„Ceea ce guvernele PSD nu au reuşit să facă în atâţia ani, în contexte economice deosebit de favorabile, Guvernul PNL, condus de Ludovic Orban, a reuşit, în numai şase luni, în condiţiile crizei sanitare şi economice generate de epidemia de coronavirus, să impulsioneze reluarea investiţiilor majore din infrastructură, esenţiale pentru dezvoltarea ţării: autostrăzi, spitale regionale, modernizări de căi ferate”.
Dacă în cele șase luni de guvernare PNL a făcut investiții majore în: infrastructura rutieră (în special în autostrăzi), modernizarea căilor ferate sau spitalele regionale.
Alocarea creditelor bugetare pentru infrastructura rutieră este în scădere cu 6,6% faţă de execuția preliminată pe 2019.
Podul peste Dunăre de la Brăila, o investiție de peste 2 miliarde de lei, care a atras în 2019 peste 500 de milioane, are o alocare de doar 97 de milioane de lei în 2020. Stadiul actual financiar este de 15%.
Centura Bacăului a primit doar 17% din fondurile necesare alături de autostrada Sebeș Turda care se află în aceeași situație de subfinanțare: 25% dintr-o estimare realistă de 200 milioane de lei.
Alte proiecte subfinanțate în 2020: A3 Autostrada Transilvania și A3 Râșnov-Cristian, centurile Satu Mare, Timișoara, Rădăuți, reabilitarea DN76, realizarea studiilor pentru Autostrada Timișoara-Moravița, realizarea studiilor pentru modernizarea căilor ferate București-Giurgiu și Cluj Napoca-Oradea sau dublarea căii ferate între Mogoșoaia și Balotești.
În cursul anului 2019 au fost modernizați și puși în funcțiune 166,86 km, iar în 2020 sunt preconizate lucrări în recepție doar pentru 6 km de cale ferată. Anul acesta infrastructura feroviară are parte de aproape 3,77 miliarde de lei credite bugetare (+6,1% față de 2019), iar în ultimele șase luni s-au întâmplat următoarele:
Conform INSSE, în 2018 erau 368 de spitale.
Pentru Spitalului Regional Cluj s-a lansat procedura de licitație pentru achiziția serviciilor de proiectare în ianuarie 2020. Etapa ar trebui finalizată în mai.
Pentru Spitalul Regional de Urgență Craiova s-a semnat, în aprilie 2020 contractul de finanțare din fonduri europene valoarea fiind de 2,85 mld lei. În aceeași lună a fost publicat anunțul de participare pentru achiziția de servicii de proiectare pentru elaborarea proiectului tehnic necesar execuției lucrărilor aferente proiectului.
Pentru Spitalul regional Iasi s-a finalizat etapa de evaluare în februarie 2020. S-a trecut la faza de contractare, iar în paralel, Ministerul Sănătății a demarat procedura de achiziție publică, pentru servicii de proiectare pentru elaborarea proiectului tehnic.
Afirmația lui Dănuț Bica este imposibil de verificat. În privința autostrăzilor s-au făcut recepții de lucrări care au început în urmă cu câțiva ani, iar acest lucru nu se poate pune în seama eforturilor PNL.
Ceea ce a depins de decizia guvernului PNL a fost alocarea sumelor pentru infrastructură rutieră și feroviară. Primele șase luni de mandat coincid, în planul modernizării căilor ferate, cu lansarea unei licitații, semnarea unui contract și a unui acord de implementare.
Referitor la proiectele Spitalelor regionale, în perioada Decembrie 2019 – Aprilie 2020, s-au parcurs diferite etape premergătoare fazei de construcție a trei spitale (Iași, Craiova și Cluj) însă, doar pentru spitalul Regional de Urgență Craiova, s-au alocat 2,85 miliarde de lei, din fonduri europene.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.