Odată cu terminarea lucrărilor la autostrada A10 Sebeș-Turda, într-o postare pe pagina sa de Facebook, în 30 noiembrie 2021, Emanuel Ungureanu, deputat USR, a scris:
„5 miniștri ai Transporturilor consecutivi au spus ≪Anul acesta se deschide Sebeș-Turda lotul 2≫. Doar unul singur și-a ținut promisiunea: Cătălin Drulă”.
Dacă și cei 5 miniștri anteriori lui Cătălin Drulă au declarat că Sebeș-Turda lotul 2 va fi deschis.
Potrivit Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, miniștrii anteriori lui Cătălin Drulă au fost:
În 10 ianuarie 2020, Lucian Bode declara că, la sfârșitul anului 2020, lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda va fi dat în trafic și a anunțat că, dacă acest termen nu va fi respectat, va recurge la rezilierea contractelor. Acest termen a fost conturat și într-o ședință, în 11 iunie 2020, când ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat că lucrările la autostrăzi sunt în grafic și că acestea vor respecta termenele de dare în folosință.
Într-un interviu acordat în martie 2017 pentru România Liberă, Răzvan Cuc a specificat că, pentru anul 2017, se estimează că vor fi deschiși 90 de km de autostradă, fără să menționeze lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda. În următorul său mandat, în 2019, Răzvan Cuc a fost destul de tranșant și a declarat că l-a convocat la sediul ministerului pe reprezentantul din Grecia al constructorului, pentru explicații și pentru a preciza ”dacă mai dorește să lucreze pe acest lot”. Nu a fost avansat, totuși, un termen de finalizare.
În 12 februarie 2019, Rovana Plumb, ministru interimar al Transporturilor, a declarat că la finalul anului 2019 vor fi dați traficului 180 km de autostradă, printre aceștia făcând parte și Sebeș-Turda lotul 2.
În 26 iulie 2018, Lucian Șova a vorbit despre inaugurarea lotului 2 al autostrăzii Sebeș-Turda, despre care spune că va avea lor în vara anului 2019, considerându-l un termen rezonabil.
În 14 decembrie 2018, Felix Stroe declara că în același an vor fi finalizați 150 km de autostradă și dați în folosință, însă includea în estimare doar loturile 3 și 4 ale autostrăzii Sebeș-Turda, lotul 2 având un procent scăzut de avansare a lucrărilor.
Totuși, lucrările la lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda nu au fost nici începute, nici deblocate în mandatul lui Cătălin Drulă. Practic, ministrul USR al Transporturilor a preluat un șantier care era deja început, pe hârtie, la finalul lui 2014 și demarat din 2015. Termenul inițial de finalizare era finalul lui 2018, potrivit contractului, dar lucrările au avansat greu. Abia în aprilie 2016 a fost emisă autorizația de construire, așa cum declara șeful CNAIR, Cătălin Homor. Presa a relatat însă că, la începutul lui 2019, lucrările avansau lent și semnala plăți restante către subcontractori, de către titularul contractului. În vara lui 2020, reprezentanții CNAIR au declarat că deschiderea tronsonului în anul respectiv este pusă sub semnul întrebării.
Lucrările nu s-au oprit. La finalul verii lui 2020 (deci cu câteva luni înainte de preluarea mandatului de către Cătălin Drulă), se ridica prima grindă la podul peste râul Mureș de la Sâncrai. În septembrie, șantierul avansase până lângă lotul 3. O lună mai târziu, începea montarea parapeților metalici. În noiembrie, stadiul lucrărilor era deja de 80%, așa cum relata presa. Lucrările au continuat și în lunile următoare (aici, și monitorizarea din vara anului 2021), după preluarea mandatului de către Cătălin Drulă.
Afirmația este parțial adevărată. Cinci miniștri, anteriori lui Cătălin Drulă, au declarat că lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda va fi deschis în anul respectiv, fără ca acest lucru să se întâmple. Totuși, când Cătălin Drulă a preluat mandatul de ministru al Transporturilor, șantierul respectiv era deschis de peste cinci ani, iar stadiul lucrărilor era de 80%.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.