Pe 13 aprilie, în jurul orei 12 primarul Emil Boc și-a anunțat candidatura la Primăria Cluj Napoca printr-un live pe Facebook. El susține că s-a implicat într-o serie de proiecte la nivel local, din proprie inițiativă:
„(…) Centură metropolitană, tren metropolitan, spital regional de urgență, conectarea Clujului la autostradă, metroul de la Cluj. Acestea nu sunt făcute doar pentru municipiu. Puteam să nu mă refer la niciuna dintre ele, puteam să nu mă intereseze niciunul dintre ele, că nu țin până la urmă de Cluj, sunt în afara Clujului într-o formă sau alta.”
Care sunt atribuțiile primarului și în ce măsură este responsabil de implementarea proiectelor menționate în anunțul candidaturii la Primăria Cluj-Napoca.
În Cluj-Napoca sunt abordate de mulți ani subiecte referitoare la investiții majore, precum metroul, centura metropolitană sau legătura cu autostrada Transilvania. Emil Boc este primarul municipiului Cluj-Napoca încă din anul 2004. Chiar dacă pare să își asume meritul pentru inițierea acestor proiecte, există câteva aspecte ce fac declarația neclară. Primarul Emil Boc afirmă, în declarația sa, că aceste proiecte „ puteau să nu îl intereseze”.
Însă, conform Codului administrativ, atribuțiile unui primar se învârt în jurul elaborării de proiecte ce țin de partea economică, socială și de mediu a unității administrativ-teritoriale pe care o are în subordine. „ Primarul asigură […] punerea în aplicare a legilor, a decretelor Președintelui României, a ordonanțelor și hotărârilor Guvernului, a hotărârilor consiliului local. Primarul dispune măsurile necesare și acordă sprijin pentru aplicarea ordinelor și instrucțiunilor cu caracter normativ ale miniștrilor, ale celorlalți conducători ai autorităților administrației publice centrale, ale prefectului, a dispozițiilor președintelui consiliului județean, precum și a hotărârilor consiliului județean, în condițiile legii.”
Drumul de legătură cu autostrada și centura metropolitană.
În octombrie 2022, Guvernul a aprobat o hotărâre privind investiția în drumul de legătură cu autostrada și centura metropolitană a Clujului. Totul ar costa 6.9 miliarde de lei, bani din fonduri europene și de la bugetul de stat.
Din nota de fundamentare a Hotărârii de Guvern aflăm că obiectivul este inclus în Master Planul de Transport al României încă din 2016.
Ulterior, în 2017, o asociere formată din Primăria Municipiului Cluj, comunele Floreşti, Gilău, Apahida și Baciu și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere au încheiat un parteneriat de implementare.
În februarie 2023, Primăria Cluj-Napoca a lansat licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor de pe teritoriul orașului, însă câteva luni mai târziu a fost anulată. Abia în august, anul trecut, au fost atribuite lucrările, cu termen de finalizare de 20 de luni.
Metroul și trenul metropolitan
Primul document pe care l-am identificat pe site-ul primăriei Cluj-Napoca privind trenul metropolitan este din 2015, iar mențiunea apare în Planul Urbanistic General al orașului. Ulterior au fost publicate alte documente. Abia în 2018 a fost semnat un acord de asociere cu localitățile din împrejurime pentru realizarea unor studii de prefezabilitate și fezabilitate.
În decembrie 2022, primăria Cluj-Napoca a semnat contractul de finanțare cu Ministerul Transporturilor privind trenul și metroul, sursele de finanțare fiind PNRR, fonduri europene și fonduri de la bugetul de stat.
Contractul privind execuția lucrărilor la metrou a fost atribuit în mai 2023. Ar urma să coste nouă miliarde de lei, iar durata contractului este de 96 de luni, adică lucrările ar trebui să fie finalizate în opt ani.
În decembrie 2023, guvernul a emis o nouă Hotărâre privind exproprierile de proprietăți aflate pe culoarele metroului și trenului metropolitan.
La finalul lunii martie 2024, Ministrul Fondurilor Europene spunea că în septembrie merge la Cluj să vadă dacă au început lucrările.
Spitalul Regional
O Hotărâre de Guvern din 2014 a inclus Spitalul Regional din Cluj în Strategia Națională de Sănătătate, apoi în 2019, o altă Hotărâre a aprobat indicatorii tehnico-economici, iar în 2023 aceștia au fost re-aprobați prin altă Hotărâre de Guvern.
Două miliarde de lei, ar urma să fie investiți, iar beneficiarul proiectului este Ministerul Sănătății. Din acești bani, doar 223 milioane de lei sunt fonduri europene. Teoretic, anul acesta ar urma fie demarate lucrările.
Așadar, toate acestea fiind Hotărâri de Guvern (HG), devine obligatoriu să fie executate de primar, chiar dacă acestea vizează responsabilități locale. Astfel, Emil Boc nu putea „să nu se intereseze” de ele, mai ales că au și fost aprobate prin Hotărâri ale Consiliului Local Cluj-Napoca.
În ceea ce privește starea actuală a proiectelor, la data de aprilie 2024, niciunul dintre aceste proiecte nu a început, de fapt. Centura metropolitană și drumul de legătură sunt blocate în licitații, cu prețuri mereu crescânde, metroul a strâns fonduri în valoare de aproape 14 miliarde de lei, dar nu s-a demarat începerea lucrărilor pentru acest proiect, iar spitalul regional abia a primit semnătura de construire.
Declarațiile primarului Emil Boc sunt trunchiate. Este adevărat că aceste proiecte nu țin doar de Primăria Cluj-Napoca, dar, fiind Hotărâri de Guvern care vizează primăria, respectiv Primarul, acesta este obligat, conform mențiunilor din Codul Administrativ, să fie „interesat de ele”.
*Material realizat de studenții de la Universitatea “Babeş-Bolyai” și Facultatea de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării (FSPAC) în cadrul Maratonului de fact-checking desfășurat în 15 aprilie 2024 la Cluj Napoca.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.