Diana Iovanovici-Șoșoacă (SOS, europarlamentar)
„În timp ce transportatorii români și ai celorlaltor state sunt opriți nonstop (...) șoferii ucraineni nu au voie să fie opriți".
Fals
Barometru Factual
Razboi in Ucraina
Data verificării: 25.07.2024
www.factual.ro
Sursa afirmației: Facebook, min 47.15

Context

Într-o intervenție live pe pagina de Facebook, pe 9 iulie, Diana Șoșoacă susține că șoferii ucraineni nu sunt opriți în trafic pentru verificări. La minutul 33:56 din videoclip, aceasta spune că o decizie luată la nivelul Uniunii Europene impune „Poliției Române să nu controleze șoferii ucraineni, să nu le ia carnetul, să nu-i amendeze”. 

Președintele partidului SOS vorbește, mai specific, despre transportatorii ucraineni și face referire la acordul dintre UE și Ucraina privind liberalizarea transportului rutier de marfă. În acest context, Șoșoacă se folosește de accidentul în care a fost implicat un transportator ucrainean, din care au rezultat mai multe morți în Suceava, pentru a promova un discurs anti-Ucraina.

Redăm mai jos câteva dintre afirmațiile Dianei Șoșoacă:

Min 34:38: „Apropo, ei nu iau niciodată, niciodată amenzi. Ei nu sunt controlați niciodată, nu li se pune niciun etilotest, fac accidente peste accidente (…) Pe lângă acest pericol care planează pe șoselele din România cu acești șoferi beți, drogați sau poate nu știu să conducă (…) n-au dormit, nu respectă absolut nimic, cine știe ce transportă… mai avem o problemă. Distrugerea transportatorilor români prin decizia aceasta ilegală că transportatorii ucraineni nu mai pot fi opriți nici măcar la vamă, nici în trafic.” 

Min 47:15: „În timp ce șoferii transportatorilor români și ai celorlaltor state sunt opriți nonstop, sunt verificați dacă au dormit, dacă au timpii de conducere, dacă au consumat alcool, dacă au consumat droguri (…) și primesc amenzi la greu, șoferii ucraineni nu au voie să fie opriți.”

Ce verificăm?

Dacă este interzisă oprirea și verificare transportatorilor ucraineni pe teritoriul României sau a altor state membre UE.

Verificare

În urma izbnucnirii războiului cu Rusia, Ucraina și Uniunea Europeană au semnat un acord privind transportul rutier de mărfuri pentru prima dată în vara anului 2022. Prin acest acord, UE a hotărât să sprijine economia Ucrainei prin liberalizarea operațiunilor de tranzit și de transport bilateral internațional între aceasta și Uniune. 

Conform acordului, obiectivul este de a facilita temporar transportul rutier de mărfuri între teritoriul UE și cel al Ucrainei prin acordarea unor drepturi suplimentare în materie de tranzit și de transport de mărfuri între țări transportatorilor. 

Acordul stabilea, de asemenea, anumite dispoziții specifice privind documentele conducătorului auto.

Un astfel de acord a fost semnat în 2022 și cu Republica Moldova în același scop. Așa cum arată Comisia Europeană, acordurile respective facilitează transportul rutier de mărfuri între UE, Ucraina și Moldova, permițând transportatorilor ucraineni, moldoveni și din UE să tranziteze și să opereze între teritoriile lor, fără a fi nevoie de autorizații speciale pentru aceste operațiuni. 

Acordul dintre UE și Ucraina prevedea, de asemenea, recunoașterea permiselor de conducere și a certificatelor de competență profesională ucrainene. Cu toate acestea, acordurile nu prevedeau  interdicții de a opri sau verifica transportatorii ucraineni la frontiere sau în trafic. 

Din contră, de la început în document se menționa că orice țară poate lua măsuri de salvgardare adecvate în cazul în care consideră că operațiunile de transport efectuate de operatorii de transport rutier de mărfuri ai celeilalte părți reprezintă o amenințare la adresa siguranței rutiere. 


Prelungirea acordului dintre Ucraina și UE

 

Înțelegerea între Ucraina și UE, cunoscută și ca „transport visa-free”, a fost prelungită recent, în iunie 2024, pentru încă un an, cu posibilitate de extindere, dar și cu modificări. 

Comisia Europeană a anunțat că, pentru a îmbunătăți punerea în aplicare, acordul include acum următoarele dispoziții:

– Operatorilor de transport li se solicită de acum să dețină documente care să ateste autorizația de transport internațional și respectarea acordului.
– Se solicită documente care să ateste că operațiunile fără încărcătură sunt legate direct de o operațiune de tranzit sau bilaterală, în conformitate cu acordul.
– Consolidarea respectării de către operatorii de transport rutier de mărfuri a obligațiilor prevăzute în acord, în special combaterea fraudei, a falsificării documentelor conducătorului auto și a încălcărilor normelor de siguranță rutieră, care ar putea duce la pierderea drepturilor de a presta servicii de transport specificate în acord.
– Introducerea unei clauze de salvgardare care să permită suspendarea acordului în anumite zone geografice în cazul în care o piață de transport rutier din această zonă se confruntă cu perturbări majore care pot fi atribuite acordului.


Prevederi specifice ale acordului

 

Acordul prelungit recent a fost înțeles greșit și de către Federația Operatorilor Români de Transport (FORT), care a transmis că documentul încalcă prevederi ale Constituției României prin faptul că „transportatorii ucraineni nu mai pot fi opriți nici la vamă, nici în trafic” și că s-a stabilit că „se pot aplica măsuri doar dacă beţiile la volan sunt persistente”.

În acest sens, concret, articolul 5d al acordului conține următoarele:

*Sursă: eur-lex, acordul de modificare a acordului dintre UE și Ucraina 

Prin acestea se înțelege faptul că autoritățile fiecărei țări monitorizează dacă transportatorii își respectă obligațiile și că se iau măsuri pentru identificarea celor care încalcă prevederile acordului, inclusiv printr-un comportament abuziv și repetitiv (cum ar fi conducerea sub influența alcoolului, a drogurilor, depășirea limitelor de viteză sau încălcarea altor reguli de circulație). 

Așadar, în acord se precizează că se iau măsuri pentru identificarea acestor șoferi, nu că se pot lua măsuri doar în privința șoferilor care încalcă în mod persistent respectivele prevederi. 

De asemenea, documentul nu prevede interizcerea controalelor pentru șoferii ucraineni, ci faptul că aceste controalele „nu trebuie să fie sistematice, în special la frontiere, și trebuie organizate astfel încât să reducă la minimum impactul asupra fluxurilor de transport și, în orice caz, să prevină perturbările acestora” (articolul 5b). 

Mai mult decât atât, transportatorii sunt obligați să aibă la bord autorizația de efectuare a transportului internațional de mărfuri (articolul 5a). Inclusiv transportatorii cu camioane goale sunt obligați, de acum, să prezinte documente la ieșirea de pe teritoriul țării (articolul 5b). 

Pe lângă acestea, șoferii ucraineni trebuie să își lipească un autocolant specific pe parbrizul vehiculului pentru a putea beneficia de drepturile acordate în cadrul acordului (articolul 5c).

Așadar, noilea reguli nu îi scutesc pe șoferii ucraineni de controale și reguli, ci aduc măsuri mai stricte decât erau înainte. În fapt, aceste noi măsuri au fost luate de UE ca urmare a unui protest din noiembrie organizat de transportatorii din Polonia, care au blocat trecerile de frontieră cu Ucraina, cerând ca transportatorilor ucraineni să li se solicite permise de trecere. 

 

Concluzie

Declarația Dianei Șoșoacă este falsă. Prin acordul între Ucraina și UE nu se interizce oprirea sau verificarea transportatorilor ucraineni. Din contră, forma nouă a acordului, semnată în iunie 2024, aduce măsuri privind siguranța rutieră și reguli legate de tranzit mai stricte față de varianta inițială aprobată în 2022. 

 

*Foto: Diana Șoșoacă / Facebook



SUBIECTE CONEXE

SEO optimized by sem.ro SEO agency.