George Simion (Președinte AUR)
„Trebuie să se numere corect votul și nu prin STS. Suntem singura țară în care un serviciu de informații (...) secret, militarizat, este implicat în procesul electoral”

Fals
Barometru Factual
Alegeri 2024
Data verificării: 08.06.2024
www.factual.ro
Sursa afirmației: Facebook, min 11.31

Context

 

Într-un videoclip publicat pe Facebook, George Simion susține că voturile la alegerile din 9 iunie (europarlamentare și locale) sunt numărate prin Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) și că România este singura țară în care  un serviciu de informații este implicat în procesul electoral.

 

Minutul 10.59: „O să fac un apel la oamenii noștri din secții și vreau să vorbim despre secțiile de vot, să nu semneze procesul verbal până când fiecare buletin de vot nu este numărat și văzut, pentru că AUR va câștiga aceste alegeri europarlamentare, și alegerile din 2024, toate patru alegeri. Doar trebuie să avem oameni în secții care să nu trădeze, pentru că am primit fel de fel de semnale. Și trebuie să se numere corect votul și nu prin STS. Suntem singura țară în care un serviciu de informații este implicat… un serviciu secret, militarizat, este implicat în procesul electoral.” 

Ce verificăm?

Ce atribuții are STS în privința alegerilor din 9 iunie și dacă există alte țări în care un serviciu de informații este implicat în procesul electoral.

Verificare

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) are atribuții în ceea ce privește securitatea la alegerile europarlamentare și locale, care urmează să aibă loc pe 9 iunie. Însă, STS nu este implicat direct în organizarea alegerilor, ci oferă suportul tehnic de comunicații și tehnologia informației pentru birourile electorale și secțiile de votare, având și rolul de a asigura permanent măsuri de securitate cibernetică. 

 

Conform legii 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, STS „asigură serviciile de telefonie specială și de comunicații de voce și date, necesare birourilor electorale, precum și funcționarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal”. 

 

Totodată, conform hotărârii nr. 14 din 7 mai 2024 privind unele măsuri pentru organizarea alegerilor din 9 iunie: „Serviciul de Telecomunicații Speciale, cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe și al Autorității Electorale Permanente, organizează, la cerere, sesiuni de instruire pentru persoanele care doresc să îndeplinească calitatea de membru – operator de calculator al biroului electoral al secției de votare din străinătate” (art. VII). 

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), cu sprijinul STS și al Institutului Național de Statistică (INS), asigură implementarea și gestionarea sistemului mai sus menționat, pe baza datelor și informațiilor din Registrul electoral, Registrul secțiilor de votare și listele electorale complementare.

 

STS subliniază că reprezentanții săi nu operează echipamentele informatice destinate procesului electoral. Tabletele din secțiile de votare sunt utilizate de către operatorii de calculator, aceștia fiind persoane desemnate prin tragere la sorți de către AEP.

Așa cum se arată și pe site-ul STS, fiecare secție de votare este dotată cu un terminal informatic (tabletă) prin intermediul căruia operatorii de calculator desemnați de AEP:
– au acces la sistemul informatic;
– înregistrează audio-video operațiunile efectuate de membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare pentru numărarea voturilor;
– fotografiază procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării și transmiterea acestora în sistemul informatic.

„STS asigură funcționarea sistemelor informatice, mentenanța acestora și a echipamentelor, precum și asistență tehnică, 24 de ore din 24 (…) Numărarea efectivă a voturilor și consemnarea rezultatelor sunt efectuate de către președintele și membrii secției de votare”, transmite STS

 

Situații similare în alte țări

 

Implicarea serviciilor de informații în procesul electoral nu este un lucru neobișnuit. Există astfel de situații și în alte țări, însă, la fel ca în România, implicarea acestor agenții este limitată. 

Estonia

Spre exemplu, în Estonia există un sistem electronic numit i-voting, prin intermediul căruia sunt înregistrate voturile cetățenilor. Cetățenii au nevoie doar de un computer cu conexiune la internet și de un card de identitate sau de mobil cu certificate valabile. 

 

Procedura este derulată de către Oficiul Electoral de Stat, în cooperare cu Autoritatea Sistemului Informațional. La fel ca în România, Autoritatea Sistemului Informațional dezvoltă și gestionează sistemul informațional electoral și organizează implementarea tehnică a i-voting.

 

Autoritatea Sistemului Informațional se află în aria administrativă a Ministerului Afacerilor Economice și Comunicațiilor, ea coordonează dezvoltarea și administrarea sistemelor informaționale asigurând interoperabilitatea sistemului informațional al statului, organizează activități legate de securitatea informațiilor și gestionează incidentele de securitate din rețelele de calculatoare din Estonia.

Germania

Un alt caz este Germania, unde Oficiul Federal pentru Securitatea Informației (sau BSI) este responsabil pentru protejarea sistemelor IT federale. Activitatea sa implică apărarea împotriva virușilor și a altor amenințări tehnice împotriva computerelor și rețelelor administrației federale. 

În ceea ce privește procesul electoral, BSI a stabilit cerințe pentru asigurarea transmiterii provizorii a rezultatelor alegerilor pentru Bundestag (corpul legislativ) din 2021, împreună cu directorii electorali de stat și directorul federal de scrutin. Cerințele erau menite să asigure un nivel ridicat de securitate la transmiterea rezultatelor preliminare în noaptea alegerilor.

Pentru că sistemul IT este uneori folosit pentru a ajuta la determinarea rezultatelor provizorii ale alegerilor, BSI sprijină municipalitățile și organele electorale în asigurarea acestui lucru, dar municipalitățile și organele electorale decid pe propria responsabilitate ce hardware și software este utilizat.

Un atac cibernetic asupra infrastructurii IT pentru determinarea provizorie sau transmiterea rezultatelor ar putea, de exemplu, să întârzie anunțarea rezultatelor alegerilor provizorii, dar nu să ducă la fraudarea efectivă alegerilor. Ca urmare a unei decizii a Curții Constituționale Federale din 2009, aparatele de vot nu sunt folosite la alegerile federale și europene, votarea are loc exclusiv pe hârtie, procesul nefiind dependent de securitatea IT și nu este susceptibil de manipulare. 

Concluzie

Declarația lui George Simion este falsă. Numărarea voturilor nu se desfășoară prin intermediul STS, ci operatorii de calculator instruiți de STS trebuie să înregistreze audio și video operațiunile efectuate de membrii birourilor electorale. Numărarea efectivă a voturilor și consemnarea rezultatelor sunt efectuate de către președintele și membrii secției de votare. Implicarea STS în alegerile din 9 iunie este limitată și concentrată pe securitatea cibernetică și asigurarea suportului tehnic. Serviciile de informații sunt implicate, cu limitări, și în alte țări în procesul electoral, în special când vine vorba de amenințări tehnice. 

SUBIECTE CONEXE

SEO optimized by sem.ro SEO agency.