Sebastian Burduja (PNL, ministrul Energiei)
„Nicușor Dan a reușit să facă 0 kilometri de piste de biciclete din sutele promise. Exact ca la țevile reabilitate din sistemul de termoficare.”
Fals
Barometru Factual
Administratie
Data verificării: 08.06.2024
www.factual.ro
Sursa afirmației: Facebook

Context

Într-o postare pe pagina sa de Facebook, Sebastian Burduja susține că în timpul mandatului actualului primar general al Municipiului București, Nicușor Dan, nu s-au realizat deloc piste de biciclete și nici nu s-au reabilitat țevi din sistemul de termoficare. 

Burduja mai spune apoi că Primăria Capitalei a făcut în 2023 doar 1,6 km de piste noi și a refăcut pista trasată pe Șoseaua Kiseleff – circa 2 km”, contrazicându-se cu afirmația inițială, potrivit căreia s-au făcut „0 kilometri de piste de biciclete”. Redăm integral declarația mai jos: 

„Am vorbit azi despre unul dintre marile eșecuri ale Primarului Capitalei, Nicușor Dan. ‘Sistemul adevărat de piste de biciclete’ promis în 2020 este la fel de real ca trenul metropolitan, Centura Verde și șinele noi de tramvai. Nicușor Dan a reușit să facă 0 kilometri de piste de biciclete din sutele promise. Exact ca la țevile reabilitate din sistemul de termoficare.

În acest moment, în Capitală, avem aproximativ 60 km de piste de biciclete, din care doar puțin peste 30 km sunt utilizabili. Și nici aceștia nu asigură legături utile.

Primăria Capitalei a obținut încă din 2014 o finanțare de 10 milioane de euro pentru a amenaja 100 km de piste pentru biciclete. Și abia în 2018 s-au apucat de proiectul tehnic. Gabriela Firea a stat degeaba doi ani de zile, iar Nicușor Dan a continuat în același ritm.

În 2022 și 2023, au fost prevăzuți bani în buget pentru 28,8 km de piste. Dar Primăria Capitalei a făcut în 2023 doar 1,6 km de piste noi și a refăcut pista trasată pe Șoseaua Kiseleff – circa 2 km. În 2021 și 2022 NU s-a realizat niciun kilometru de bandă pentru biciclete, deși promisiunile curgeau.

Practic, proiectele promise nu au fost realizate nici până azi, iar între timp autorizațiile au și expirat. Indolență, nepăsare, incompetență.

La marele Master Plan se lucrează în continuare! Nicușor Dan nu are scuze. Luna trecută spunea că proiectele sunt proaste și trebuie reproiectate. Minte. Este doar o găselniță pentru a explica un eșec -, o promisiune foarte mare din 2020, astăzi neîndeplinită. Ca atâtea altele!”

Ce verificăm?

Dacă sunt zero kilometri de piste de biciclete realizate în ultimii ani și dacă s-au reabilitat țevi din sistemul de termoficare în mandatul lui Nicușor Dan.

Verificare

Sebastian Burduja a făcut afirmații contradictorii, inițial declarând că Nicușor Dan nu a realizat niciun kilometru de piste de biciclete, iar ulterior a susținut că în 2023 au fost realizați 1,6 km. 

Potrivit datelor transmise de Primăria Capitalei către hotnews.ro, în 2023 au fost amenajați 1,6 km de piste pentru biciclete pe Calea Floreasca (1,05 km) și Strada Radu Beller (0,56 km)​. De asemenea, Primăria a refăcut pista trasată pe Șoseaua Kiseleff din București, de circa 2 km. 

În cadrul unor declarații de presă din aprilie 2024 (aici, min 13.04), primarul Nicușor Dan a menționat că proiectul tehnic pentru pistele de biciclete din București este „prost” sau „foarte prost” și că nu poate fi realizat în modul în care a fost scris, fiind necesară o reproiectare​. 

De asemenea, contractul pentru elaborarea unui Master Plan pentru dezvoltarea rețelei de piste de biciclete la nivelul Municipiului București a fost semnat în martie 2023, iar în funcție de prevederile sale trebuie să se stabilească unde și cum vor fi realizate pistele. 

Contractul a fost atribuit firmei FIP Consulting SRL, care avea la dispoziție 12 luni pentru elaborarea Master Planului, însă acesta este încă în lucru. La finalul lunii mai 2024, FIP Consulting lansa o invitație la o consultare publică privind proiectul. 

În ceea ce privește afirmația conform căreia nici la țevile din rețeaua de termoficare nu s-au efectuat lucrări de reabilitare, Factual.ro a mai arătat (aici și aici) că aceasta este falsă. În total, în 2021, 2022 și 2023, au fost înlocuiți peste 100 kilometri de rețea de termoficare prin fonduri europene, bani de la Ministerul Dezvoltării și prin bani de la bugetul local. 

De asemenea, pe site-ul Primăriei Capitalei vedem că în continuare există mai multe proiecte în execuție pentru rețeaua de termoficare, cum ar fi proiectulReabilitare tronson reţea de termoficare 2DN 400 ce subtraversează bd. 1 Mai (fost Compozitorilor), între căminele de termoficare CC1 şi CC2, sector 6, Bucureşti, in regim de urgenta”, din data de 17.02.2023.

Realizarea proiectelor poate fi confirmată și de harta online pusă la dispoziție de Compania Municipală Termogenetica București. 

În zona Bulevardului 1 Mai din cartierul Drumul Taberei, unde lucrările pentru proiectul respectiv sunt în desfășurare, apa este oprită des pentru a fi efectuate modificările la rețea.

Tot pe harta interactivă mai vedem și că se precizează când se desfășoară lucrări de reabilitare la sistemul de termoficare și termenul estimat de finalizare a lucrărilor. Un exemplu ar fi lucrările din zona străzii Mihai Bravu. 

Concluzie

Declarația lui Sebastian Burduja este falsă. Nici numărul de kilometri de piste de biciclete realizate în București și nici numărul de kilometri de țevi reabilitate din sistemul de termoficare nu este zero. Deși sunt foarte puține piste de biciclete construite recent, acestea nu pot fi comparate cu situația rețelei de termoficare, la care s-au reabilitat cel puțin 100 de kilometri în 2021, 2022 și 2023, și la care încă se lucrează în prezent. 

*Material realizat de studenții de la Universitatea din București și Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC), în cadrul Maratonului de fact-checking desfășurat în 29 mai 2024 la București.

SUBIECTE CONEXE

SEO optimized by sem.ro SEO agency.