Senatorul PNL Florin Cîțu a făcut următoarea afirmație pe Facebook:
„În 29 de ani, doar în perioade de criza bugetul a fost intarziat. In toti anii cand economia mergea bine, bugetul era a aprobat cel mai tarziu la sfarsitul lunii decembrie. […]
Nenorocirea acestei tari este ca oamenii astia au marit serviciul datoriei publice, in DOAR 2 ani, astfel: in 2018 cu 2 miliarde euro, in 2019 cu 3.5 miliarde euro. Aceste sume in plus reprezinta cat au furat PSD-stii +ALDE, salariile pensiile speciale si sinecurile.”
Când a întârziat bugetul în ultimii 29 de ani și care a fost datoria publică a României în 2018.
Pentru a fi aprobat, bugetul trece prin următorul proces legislativ: Guvernul inițiază un proiect de lege care este înaintat Parlamentului. Mai apoi, acesta trebuie să treacă de comisiile parlamentare înainte de a ajunge în dezbatere pentru aprobare. După ce proiectului de lege este adoptat de către cele două camere decizionale din Parlament, ajunge pe masa Președintelui pentru promulgare. Dacă Președintele crede că totul e în regulă, ajunge să fie publicat în Monitorul Oficial al României sub formă de lege.
Începând cu anul 2002, prin legea 500 s-a stabilit că Guvernul trebuie să supună bugetul aprobării Parlamentului până la cel târziu 15 noiembrie (până în 2013, termenul era de 15 octombrie). Conform aceleiași legi, art. 17, alin. 2:
„În cazul în care legile bugetare anuale, depuse în termen legal, nu au fost adoptate de către Parlament până cel târziu la data de 15 decembrie a anului anterior anului la care se referă proiectul de buget, Guvernul va solicita Parlamentului aplicarea procedurii de urgență.”
Este exact situația în care se află bugetul pe anul acesta, care nu a ajuns încă în Parlament.
Pentru a verifica eventualele întârzieri, am verificat pe site-ul Camerei Deputaților felul și perioada de timp în care a fost aprobat bugetul de stat în anii precedenți. Am găsit date doar pentru perioada 1997-2018. Totuși, pentru ceilalți ani am găsit online data la care legea bugetului a intrat în vigoare.
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru 2018
Înregistrare în Parlament: 7.12.2017 // Adoptat de Camere: 22.12.2017 // Promulgare: 3.01.2018
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru 2017
Înregistrare în Parlament: 31.01.2017 // Adoptat de Camere: 07.02.2017 // Promulgare: 16.02.2017
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2016
Înregistrare în Parlament: 09.12.2015 // Adoptat de Camere: 16.12.2015 // Promulgare: 18.12.2015
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2015
Înregistrare în Parlament: 13.12.2014 // Adoptat de Camere: 21.12.2014 // Promulgare: 29.12.2014
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2014
Înregistrare în Parlament: 15.11.2013 // Adoptat de Camere: 04.12.2013 // Promulgare: 18.12.2013
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2013
Înregistrare în Parlament: 23.01.2013 // Adoptat de Camere: 07.02.2013 // Promulgare: 21.02.2013
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2012
Înregistrare în Parlament: 26.11.2011 // Adoptat de Camere: 15.12.2011 // Promulgare: 20.12.2011
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2011
Înregistrare în Parlament: 07.12.2010 // Adoptat de Camere: 22.12.2010 // Promulgare: 28.12.2010
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2010
Înregistrare în Parlament: 24.12.2009 // Adoptat de Camere: 14.01.2010 // Promulgare: 27.01.2010
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2009.
Înregistrare în Parlament: 06.02.2009 // Adoptat de Camere: 20.02.2009 // Promulgare: 25.02.2009
Notă: a mai fost înregistrat un proiect de lege în 3 noiembrie 2008, iar în 31 decembrie a fost retras de guvern.
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2008
Înregistrare în Parlament: 12-10-2007 // Adoptat de Camere: 20.12.2007 // Promulgare: 31.12.2007
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2007
Înregistrare în Parlament: 13-10-2006 // Adoptat de Camere: 19.12.2006 //Promulgare: 27.12.2006
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2006
Înregistrare în Parlament: 14.10.2005 // Adoptat de Camere: 29.11.2005 // Promulgare: 14.12.2005
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2005
Înregistrare în Parlament: 15.10.2004 // Adoptat de Camere: 10.11.2004 // Promulgare: 22.11.2004
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2004
Înregistrare în Parlament: 15.10.2003 // Adoptat de Camere: 13.11.2003 // Promulgare: 28.11.2003
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2003
Înregistrare în Parlament: 10.10.2002 // Adoptat de Camere: 13.11.2002 // Promulgare: 27.11.2002
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2002
Înregistrare în Parlament: 10.10.2001 // Adoptat de Camere: 15.11.2001 //Promulgare: 06.12.2001
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2001
Înregistrare la Camera Deputaților: 23.03.2001 // Adoptat de Camere: 12.04.2001 //Promulgare: 26.04.2001
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 2000
Înregistrare în Parlament: 06.03.2000 // Adoptat de Camere: 25.04.2000 // Promulgare: 03.05.2000
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 1999
Înregistrare la Camera Deputaților: 30.12.1998 // Adoptat de Camere: 16.02.1999 // Promulgare: 06.03.1999
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 1998
Înregistrare la Camera Deputaților: 23.03.1998 // Adoptat de Camere: 26.05.1998 // Promulgare: 02.06.1998
Proiectul de lege privind Bugetul de Stat pentru anul 1997
Înregistrare la Camera Deputaților: 17.03.1997 // Adoptat de Camere: 17.04.1997 // Promulgare: 26.04.1997
Bugetul de Stat pentru anul 1996 a fost aprobat prin legea 29, în vigoare de la 06 mai 1996 până la 28 aprilie 1997.
Bugetul de Stat pentru anul 1995 a fost aprobat prin legea 22, în vigoare de la 22 martie 1995 până la 05 mai 1996
Bugetul de stat pentru anul 1994 a fost aprobat prin legea 36, în vigoare de la 10 iunie 1994 până la 21 martie 1995
Bugetul de stat pentru anul 1993 a fost aprobat prin legea 21, în vigoare de la 11 mai 1993 până la 09 iunie 1994
Bugetul de stat pentru anul 1992 a fost aprobat prin legea 36, în vigoare de la 21 aprilie 1992 până la 10 mai 1993.
Bugetul de stat pentru anul 1991 a fost aprobat prin legea 22, în vigoare de la 29 martie 1991 până la 21 aprilie 1992
În ceea ce privește serviciul datoriei publice, ultimele date oficiale disponibile de la Ministerul Finanțelor Publice acoperă doar primele nouă luni ale anului 2018.
Nu știm dacă sumele avansate de senator sunt bazate pe această statistică, având în vedere că într-adevăr, serviciul datoriei publice a crescut în 2018, în primele nouă luni, cu 12.26 mld lei (aproximativ 2.63 mld euro). De asemenea, nu știm pe ce își bazează afirmația privind serviciul datoriei publice pentru 2019 – în Strategia privind administrarea datoriei publice guvernamentale publicată în a doua jumătate a anului 2018, prognoza pentru acest an este că se va înregistra chiar o scădere. Însă, fiind vorba doar de proiecții, nu putem verifica afirmația senatorului cu privire la serviciul datoriei publice. Trebuie însă să precizăm că avansarea cifrelor absolute nu este un indicator suficient. După cum se poate observa din graficul evoluției datoriei publice, este important și procentul din PIB reprezentat de datoria publică (iar acesta, cel puțin pe datele disponibile momentan, acesta a scăzut, chiar dacă nominal serviciul datoriei publice a fost mai mare). De asemenea, trebuie precizat și că, în acest moment România are una dintre cele mai mici ponderi a datoriei publice în PIB din rândul statelor UE.
Afirmația lui Florin Cîțu este parțial falsă – bugetul a fost aprobat mai târziu de luna decembrie în 2018 (dar doar câteva zile), în 2017, în 2013 și 2010, dar nu putem susține că lucrul acesta s-a întâmplat în ultimii 29 de ani doar în perioade de criză. Senatorul are însă de partea sa legea care spune că Guvernul ar trebui să trimită spre aprobare bugetul către Parlament cel târziu până la 15 noiembrie, însă această prevedere a fost ignorată permanent, nu doar în anii de criză economică. Cât privește afirmațiile despre serviciul datoriei publice, ele nu pot fi momentan verificate.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.