Primăria Capitalei a organizat o licitație privind achiziționarea unor tramvaie din fonduri europene. La procedură au participat două entități: Astra Vagoane Arad (în asociere cu firma CRRCC din China) și Durmazlar Makine Sanayi Ve Ticaret SA din Turcia.
Clubferoviar.ro a anunțat încă din octombrie că licitația a fost câștigată de firma turcească. Ulterior, la finalul lunii trecute, jurnaliștii de la Libertatea au arătat că Agenția Națională pentru Achiziții Publice a făcut un control și a emis niște avize intermediare, care priveau doar firma turcească și care constatau niște abateri de la procedură.
Cu toate acestea, primăria a concluzionat că firma din Turcia a respectat toate cerințele.
Astra Vagoane Arad a depus apoi contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).
Ulterior, în 6 decembrie 2019, Gabriela Firea- primarul Capitalei a făcut următoarea afirmație cu privire la procedura de achiziție a tramvaielor:
„Sunt solicitată să intervin în rezultatul unei proceduri de achiziție publică, ceea ce ar fi complet ilegal. Conform legislației de specialitate în vigoare, în orice instituție publică, evaluarea ofertelor o realizează comisia de licitație. Conducătorul instituției nu poate interveni în acest proces.”
Dacă șeful unei instituții poate interveni în procedurile de achiziție publică.
În 13 decembrie 2019, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a anulat decizia de atribuire a contractului pentru cele 100 de tramvaie și a obligat primăria să reevalueze oferta turcilor.
În 23 decembrie 2019, Primăria a făcut recurs față de decizia CNSC, iar procesul urmează să se judece anul viitor la Curtea de Apel București.
Revenind la rolul primarului în procedurile de achiziție publică, legea nr. 98/2016 este cea care le reglementează oficial. Iar normele metodologice de aplicare a legii explică în detaliu procedura de achiziție publică, precum și atribuțiile Comisiei de evaluare și modul de lucru al acesteia.
Astfel, Art. 126 din Normele metodologice de aplicare arată că:
(1) Autoritatea contractantă are obligația de a desemna, pentru atribuirea contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru, persoane responsabile pentru evaluarea ofertelor și, după caz, a solicitărilor de participare, care se constituie într-o comisie de evaluare.
(2) În sensul prevederilor alin. (1), din cadrul comisiei de evaluare pot face parte membri aparținând compartimentelor autorității contractante, iar în cazul în care beneficiarul final al contractului/acordului-cadru este o altă autoritate contractantă, din cadrul respectivei autorități contractante.
(3) În cazul în care evaluarea solicitărilor de participare/ofertelor necesită o expertiză aprofundată în domeniul achizițiilor publice ori de natură tehnică, financiară, juridică și/sau privind aspectele contractuale specifice, autoritatea contractantă poate desemna, pe lângă comisia de evaluare, specialiști externi, numiți experți cooptați, care desfășoară activități independente sau care sunt puși la dispoziție de către furnizorii de servicii auxiliare achiziției.
Faptul că persoana care conduce instituția contractantă nu poate fi parte din această comisie de evaluare este reglementat tot în Art. 126 din Normele metodologice de aplicare, astfel:
(8) Persoanele care constituie comisia de evaluare nu trebuie să fie în relații de subordonare ierarhică unele față de altele, în măsura în care structura organizatorică permite acest lucru.
Potrivit Art. 127. (1) Comisia de evaluare are următoare atribuții:
Art. 129. spune că:
(1) Pe parcursul desfășurării procesului de evaluare, membrii comisiei de evaluare și experții cooptați au obligația de a păstra confidențialitatea asupra conținutului ofertelor/solicitărilor de participare, precum și asupra oricăror alte informații prezentate de către candidați/ofertanți în procedura de atribuire.
(2) Încălcarea angajamentelor referitoare la confidențialitate se sancționează conform legii.
(3) Cu excepția ședinței de deschidere a ofertelor, la întrunirile comisiei de evaluare au dreptul de a participa numai membrii acesteia și, după caz, experții cooptați, precum și persoanele împuternicite de către ANAP.
Nu putem spune însă că șeful autorității contractante nu poate interveni deloc în procedură.
Remintim aici Art. 127, Alin. 2, din Normele metodologice de aplicare ale Legii 98, care spune că:
(2) Rapoartele intermediare și raportul procedurii de atribuire se înaintează de către președintele comisiei de evaluare conducătorului autorității contractante spre aprobare.
(3) În cazul în care nu aprobă raportul procedurii, conducătorul autorității contractante va motiva în scris decizia sa și poate, după caz:
a) returna raportul, o singură dată, comisiei de evaluare spre corectare sau reevaluare parțială;
b) solicita o reevaluare completă, caz în care o nouă comisie de evaluare va fi numită.
Așadar, primarul Capitalei, poate trimite înapoi raportul comisiei de evaluare, în caz că i se pare că există nereguli.
Afirmația primarului Capitalei Gabriela Firea este trunchiată. Este adevărat că o comisie specială analizează ofertele din cadrul unei achiziții publice, dar membrii acestei comisii sunt desemnați de autoritatea contractantă, iar în cazul nostru, primarul poate interveni și trimite înapoi raportul comisiei pentru reevaluare.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.