Primarul Capitalei, Gabriela Firea, a declarat despre modificările la Codul Fiscal, la finalul unei întâlniri a Asociației Municipiilor din România:
”Am transmis și în cadrul ședinței AMR faptul că pentru toate primăriile de municipii, nu doar pentru Primăria Municipiului București, acest pachet de modificări fiscale nu va aduce lucruri bune, ci din contră. Dimpotrivă, pentru că vor fi bani mai puțini la buget, pentru investiții, ar fi o lovitură foarte mare pentru toate comunitățile, de aceea am solicitat și mă bucur că am primit un răspuns pozitiv și din partea premierului. O îmbunătățire a acestui proiect sau, dacă va rămâne în varianta actuală, stabilirea unui sistem de compensări”.
Ne uităm la modificările propuse pentru Codul fiscal și dacă acestea vor avea vreun impact la nivelul bugetelor locale.
Pe 26 octombrie 2017, Ministerul Finanțelor Publice a dat publicității proiectul de modificare a Legii 227/2015 privind Codul fiscal. Acesta aduce o serie de modificări semnificative, printre care:
În nota de fundamentare a proiectului, la rubrica dedicată impactului bugetar, apar următoarele calcule:
Mai jos, ni se explică faptul că, în ceea ce privește bugetele locale, acestea ar trebui să încaseze mai mult ca urmare a actualizării taxei pentru vehiculele utilizate pentru transportul de mărfuri.
Ministerul Finanțelor Publice ignoră însă prevederile Legii 273/2006 privind finanțele publice locale. În vreme ce într-adevăr nu există un impact direct al modificărilor privind impozitul pe profit sau privind contribuțiile sociale asupra bugetelor locale, modificările privind impozitul pe venit afectează semnificativ nu doar bugetul de stat, ci și bugetele locale. Potrivit articolului 32 din Legea 273/2006, 71.5% din sumele încasate din impozitul pe venit merg la bugetele locale (cotele defalcate fiind repartizate după un algoritm care face ca în cazul Bucureștiului la PMB să ajungă 44.5%). Astfel, o reducere a cotei de impozitare de la 16% la 10% ar avea un impact semnificativ asupra acestora.
Simulările făcute de specialiști arată că, odată cu mutarea contribuțiilor de la angajator la angajat, și baza de impozitare va scădea ușor în cele mai multe cazuri, deci nu doar că procentul va scădea de la 16% la 10%, ci acesta se va aplica și pentru o sumă mai mică.
Ca să vedem cam care ar fi impactul aproximativ al acestei modificări, putem consulta ca exemplu bugetul local al Municipiului București. În bugetul pe 2017, veniturile din cotele defalcate din impozitul pe venit sunt estimate la 3,616,748,000 lei.
Pentru a simplifica, folosim doar regula de trei simplă, pentru a vedea ce s-ar întâmpla cu veniturile Municipiului București în cazul în care la o bază impozabilă similară ar fi aplicat un impozit pe venit de 10% și nu de 16%. Astfel, bugetul local ar avea în loc de 3.6 miliarde, doar 2.2 miliarde de lei cote defalcate din impozitul pe venit. Diferența ar fi într-adevăr una semnificativă, respectiv 1,356,280,500 lei. Pentru comparație, în același buget local pentru 2017, sumele totale alocate pentru cheltuieli de capital (investiții) sunt estimate la 1,049,336,470 lei, deci chiar mai puțin decât suma în minus care ar reieși în această situație.
Afirmația Gabrielei Firea este adevărată – într-adevăr, modificările la Codul fiscal propuse de Guvern ar duce la o scădere semnificativă a veniturilor din comunitățile locale, bugetele locale fiind puternic afectate de o reducere a cotei de impozitare a veniturilor, de la 16% la 10%.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.