Războiul dintre Rusia și Ucraina are mai multe efecte colaterale, iar prețul gazelor naturale a făcut mai multe state să reconsidere politicile energetice.
Astfel că în 18 mai 2022, Parlamentul României a modificat legea offshore ce privește resursele energetice din Marea Neagră. În aceeași zi, Gianina Șerban- deputat AUR a scris pe Facebook:
„Prin legea offshore, exploatările de gaze din Marea Neagră vor fi făcute de companii externe, nefiind obligate să dea României nici o cotă mare din acestea, nici la prețuri preferențiale pentru români. Vom ajunge să le cumpărăm tot noi de la străini!
De 32 de ani au dat pe nimic România. Până când?”
Ce prevede legea offshore și cine poate exploata gazele din Marea Neagră.
Odată cu invazia rusească în Ucraina, statele europene au început să caute soluții pentru a renunța la gazul rusesc (câteva dintre direcțiile adoptate de UE, explicate aici, aici și aici). La rândul ei, România a decis să modifice legislația în privința exploatărilor petroliere, tocmai ca să impulsioneze investitorii să extragă gazul de pe fundul Mării Negre.
Legea offshore care privește exploatarea perimetrelor din Marea Neagră a fost modificată în 18 mai 2022, cu votul a 248 de deputați. AUR a votat împotrivă, alături de opt deputați neafiliați, unul de la PNL și altul de la minorități. Ulterior, pe 25 mai, legea a fost promulgată. Un studiu Deloitte citat în expunere de motive a proiectul legislativ arată că exploatarea va aduce la buget 26 de miliarde de dolari până în anul 2040, din impozite pe profit, redevențe, contribuții sociale și alte taxe.
Prin această lege, România primește în continuare redevențe, dar și cote de impozitare, de până la 70%, în funcție de veniturile suplimentare obținute în urma vânzării de gaze extrase din Marea Neagră. Apoi, în forma din 2018, legea impunea obligativitatea de a tranzacționa 50% din cantitatea de gaze naturale produse în baza reglementărilor impuse de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.
În legea actuală nu mai există această obligativitatea de tranzacționare a 50% din producție, dar ministerul Energiei “poate introduce restricții temporare de preț și vânzare pentru cantitățile necesare în vederea asigurării consumului clienților casnici și producătorilor de energie termică destinată populației”. (art. 20) Adică statul poate impune celor care exploatează hidrocarburile din Marea să-i vândă gaz cu prioritate. (art. 20, alin. 3 și alin. 4)
Piața gazelor naturale este o piață liberă și se bazează pe cerere și ofertă, după cum o definește Administrația Informației asupra Energiei din SUA (U.S. Energy Information Administration – EIA). Prețurile sunt influențabile de diverși factori care țin de particularitățile acestei industrii, precum capacitatea de depozitare și nivelul importurilor. Alți factori externi pot influența prețul gazului, inclusiv vremea extremă sau numărul industriilor terțe care depind de acest sector.
Legea arată că orice companie poate exploata hidrocarburile din Marea Neagră, iar acest lucru se face în baza unor acorduri de concesiune încheiate cu Agenția Națională de Resurse Minerale. Documentul nu spune că exploatarea poate să fie făcută doar de companii externe.
România are trei depozite principale în Marea Neagră, care nu au ajuns încă în faza de exploatare.
În cazul Neptun Deep, jumătate din concesiune îi revine companiei românești Romgaz, după ce achiziția a fost anunțată la finalul anului trecut. Tranzacția, cea mai mare din istoria post-decembristă, de peste un miliard de dolari, a fost avizată în luna martie, dar nu a fost considerată de bun augur de specialiști.
Expertul economic Radu Mușetescu, profesor la Academia de Studii Economice, a spus că achiziția, de către Romgaz, a participației Exxon înseamnă, de fapt, retragerea unei „companii americane, a unui jucător global, care a ieșit din proiect și din cauza instabilității și riscului politic din România. Asta nu e o veste bună. Nici faptul că Romgaz nu a avut concurenți în preluarea acestui pachet nu e motiv de bucurie”.
Romgaz este parte și în proiectul Trident, alături de rușii de la Lukoil. Nu este clar, însă, ce se va întâmpla cu parteneriatul din acest proiect. În condițiile războiului din Ucraina, companiile rusești au devenit subiectul mai multor sancțiuni internaționale, unele atingând inclusiv persoane din conducerea Lukoil. În plus, compania rusească a anunțat încă de acum doi ani că vrea să își vândă partea din concesiune.
Principalul motiv pentru care companiile nu au început investițiile a fost tocmai legislația din 2018, considerată prohibitivă.
Afirmațiile deputatei AUR sunt false. Legislația actuală nu impune ca exploatările de gaze din Marea Neagră să se facă doar de companii externe. În plus, statul a păstrat impozitarea veniturilor în funcție de prețul de vânzare și ba mai mult poate impune restricții de preț și de vânzare tocmai pentru a asigura siguranța energetică a țării.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.