Ilan Laufer ( secretar de stat Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat)
Dacă ne uităm cu atenție, înțelegem că cele doua ministere blocate de către Președintele Iohannis, cel al dezvoltării și cel al transporturilor, sunt ministerele cu cele mai mari bugete pentru investiții și infrastructura, adică peste 80% din investițiile care se realizează în România în aceste domenii sunt în directa responsabilitate și coordonare a acestor două ministere cheie din cadrul guvernului.
Fals
Barometru Factual
Transport
Data verificării: 22.01.2019
www.factual.ro
Sursa afirmației: Facebook

Context

De aproape două luni există o întreagă discuție în spațiul public despre propunerile de numire de noi miniștri la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) și Ministerul Transporturilor (MT). Propunerile premierului – Lia Olguța Vasilescu și Mircea Drăghici. La respingeri s-a răspuns și cu declarații politice, dar și cu unele informații care pot fi verificate factual. Una dintre acestea îi aparține lui Ilan Laufer care a comentat, într-o postare pe pagina sa de Facebook, efectele pe care refuzul preşedintelui de a numi noii miniştri (vizate sunt Ministerul Dezvoltării Regionale şi cel al Transporturilor) le are asupra investiţiilor:

 

Ce impact economic are blocarea celor doua ministere din guvern? Dacă ne uităm cu atenție, înțelegem că cele doua ministere blocate de către Președintele Iohannis, cel al dezvoltării și cel al transporturilor, sunt ministerele cu cele mai mari bugete pentru investiții și infrastructura, adică peste 80% din investițiile care se realizează în România în aceste domenii sunt în directa responsabilitate și coordonare a acestor două ministere cheie din cadrul guvernului.

Ce verificăm?

Dacă bugetele de investiţii ale celor două ministere reprezintă 80% din investiţiile din România.

Verificare

Ne-am uitat pe datele prezentate de Ministerul Finanţelor și ale Consiliului Fiscal pentru bugetul general al anului 2018, pentru Ministerul Dezvoltării Regionale şi Ministerul Transporturilor, date pe care le-am centralizat mai jos. După cum am explicat şi în trecut, când vorbim de investiţii, ne uităm în principal la capitolul bugetar dedicat cheltuielilor de capital, la care se pot adăuga fondurile europene şi cheltuielile aferente proiectelor rambursabile.

 

Ne uităm la bugetul general consolidat și la bugetul de stat pentru a vedea ponderea bugetelor alocate pentru cele două ministere din total (ne vom uita la creditele bugetare, adică ce s-a alocat propriu-zis):

Cifrele de mai sus reprezintă sumele din bugetul central al României, însoţite de procentele aferente; trebuie menţionate însă două aspecte:

 

  • Bugetul general consolidat (BGC) are mai multe componente (sunt menţionate în orice document de execuţie bugetară), iar bugetul de stat (BS) este unul dintre ele. La acesta se adaugă, printre altele, şi bugetul finanţat din venituri proprii al unor instituţii publice

Bugetele locale pot include sume importante pentru domeniile menţionate de Ilan Laufer. Spre exemplu, dacă ne uităm la cel mai recent document dedicat execuţiei bugetare (noiembrie 2018), observăm următoarea situaţie în ceea ce priveşte cheltuielile de capital: suma aferentă lor din bugetul de stat este de 6182.5 milioane lei, iar cea din bugetul centralizat al unităţilor administrative teritoriale este de 9461.8 milioane lei, o sumă deloc neglijabilă, care este cu peste 50% mai mare decât alocarea din bugetul de stat.

Concluzie

Afirmația lui Ilan Laufer cum că ministerele transporturilor și dezvoltării ar gestiona 80% din totalul investițiilor care se fac în România este falsă. Aceste două ministere au bugete generoase și împart bugete generoase, însă este mai mult decât exagerată inducerea ideii că acestea ar gestiona aproape tot ce înseamnă investiție din bugetele publice.

SUBIECTE CONEXE

SEO optimized by sem.ro SEO agency.