„Din păcate, în domeniul infrastructurii planurile se găsesc acolo unde de obicei se găseau la guvernanţii noştri: pe hârtie, frumos colorate, proiecte strategice şi cu alte promisiuni. Eu cred că, dacă am aduna promisiunile de kilometri de autostradă făcute de toţi guvernanţii în ultimii, hai să zicem, 20 de ani, am avea autostrăzi cât China. Evident că nu avem. Nici măcar 800 de km de autostrăzi nu avem. Noroc că până aici vine una (autostrada Bucureşti-Piteşti – n.r.)”, a afirmat preşedintele.
Promisiunile guvernanților privind proiectele de autostradă din anii ’90 până acum în raport cu numărul de kilometri realizați.
În 1967 a început construirea primei autostrăzi din România, dată în folosință în 1973 – Autostrada București-Pitești. Conform unui studiu al Institutului de Proiectări în Transporturi, actuala IPTANA, (privatizată în 1999 și în insolvență din 2017) România ar fi putut să aibă 3200 km. Pe baza acestui studiu au început, de exemplu, lucrările autostrăzii București – Cernavodă în 1983 (finalizată de guvernul Ponta în 2012). Tot IPTANA a proiectat primul studiu pentru autostrada București-Ploiești (începută în 2012 și aproape de finalizare în 2018).
În 1969, IPTANA previziona actuala autostradă Transilvania și coridorul IV: Constanța – București – Pitești – Sibiu – Deva – Nădlac (sursa aici).
Petre Roman
Primul guvern de după revoluție, guvernul Petre Roman (decembrie 1989 – iunie 1990 și iunie 1990-septembrie 1991) promitea, în programul politic „Schița privind strategia înfăptuirii economiei de piață în România” (elaborat, se zice, de peste 1200 de specialiști români și 400 străini), doar modernizarea de drumuri și construirea de autostrăzi.
În programul de guvernare prin care i s-a acordat încrederea guvernului Vacăroiu în 1992, se specifica:
„O atenție deosebită se va acorda îmbunătățirii infrastructurii. În acest scop se va urmări modernizarea și dezvoltarea infrastructurii fizice – autostrăzi (?!?), șosele, puncte de trecere a frontierelor, obiective energetice, telecomunicații etc., organizarea și restructurarea instituțională, integrarea efectivă în structurile europene și mondiale.’’ (sursa)
În contractul cu România (1996): programul celor două sute de zile al Convenției Democrate Române, se specifica doar faptul că în următoarele 200 de zile vor fi adoptate planuri guvernamentale prin care:
„vor fi pietruite și iluminate drumurile sătești. În următorii 2 ani vor fi executate, cu fonduri provenind de la buget, 30% din lucrări.” (sursa)
Din anii ’90, după guvernul Roman și până în 2004, România a avut 8 Prim-miniștri:
Au fost tot 8 miniștri ai transporturilor în acest interval:
În toată această perioadă nu a fost discutată sau construită nicio autostradă.
Abia începând cu 2001, apar și primele propuneri de modernizare a drumurilor naționale. Conform programului de guvernare din decembrie 2000 pentru perioada 2001-2004 (guvernul Năstase), se prevedea că în acest cadru (sursa) se vor avea în vedere :
Așadar, a fost nevoie să treacă 14 ani pentru deschiderea primei porțiuni de așa zisă autostradă în România. 2004 a fost anul în care românii au început să circule pe un drum mai degrabă de mare viteză, decât propriu-zis autostradă : București – Fundulea – Lehliu – Drajna, aproximativ 97 de km (sursa: aici).
În programul de guvernare din perioada 2005-2008 (guvernul C.P. Tăriceanu) publicat în decembrie 2004 (sursa), în capitolul Politici rutiere, guvernul promitea:
În realitate, la sfârșit de 2008 aveam:
Un total de 260 de km din care 96 de km construiți în perioada comunistă.
Primul Guvern Boc – 2009-2012, promitea realizarea unui „Pact național – Autostrăzile României” pentru stabilirea proiectelor de autostrăzi ce vor fi realizate până în 2020 (sursa:aici). Mai mult, își propunea finalizarea a aproximativ 1300 km, plus alte finanțări și studii de fezabilitate:
Realizați au fost însă:
2009: 41 de km pe tronsonul Câmpia Turzii – Gilău
2010:
2011:
2012:
Un total pe cei 4 ani de guvernare de 234 de km.
Guvernul PSD condus de Victor Viorel Ponta, promitea în programul de guvernare 2013-2016, două mari tronsoane de autostrăzi: București – Brașov și Sibiu – Râmnicu Vâlcea (sursa: aici). Mai mult, se amintește în document că în 2013, România avea puțin peste 500 km de autostradă în operare și 250 km în construcție. De aceea, pe lângă cele două mari proiecte de mai sus, guvernul Ponta își propunea finalizarea autostrăzii Nădlac – București, Transilvania, București – Brașov, București – Ploiești – Focsani – Pașcani, Târgu Mureș – Ungheni, București – Alexandria – Craiova – Timișoara;
În perioada 2013 – 2015, au fost însă realizați:
2013:
2014
2015
Un total de 206 km.
Conform datele CNADNR, în 2016 nu s-a construit niciun km de autostradă. Pe de altă parte, vis-a vis de promisiuni, guvernul Cioloș a promis doar „deblocarea și finanțarea prin fonduri structurale a marilor proiecte de infrastructură de transport” (sursa: aici).
Planul de guvernare – 2017 -2020, guvernele Grindeanu și Tudose propune (sursa: aici):
La sfârșit de 2017, se finalizaseră 15 km din Lugoj – Deva și 8 km din tronsonul Cluj – Mihăiești. Un total de 23 km.
Guvernul actual, Viorica Dăncilă, a mai adăugat (sursa: aici) prin evidențierea pe diferite tronsoane a unor bucăți de autostradă, precum Ploiești – Comarnic. În mare, este vorba de aceleși propuneri ca în programul precedent. Actualul ministru al Transporturilor, a declarat într-un interviu la TVR în martie anul acesta „pot fi dați în folosință 60 de km de autostradă.” (sursa: aici)
În diferitele guvernări din 1990 și până astăzi au fost 23 de miniștri ai transporturilor. La ora actuală, România are (conform CNADNR), 748 de km de autostradă.
Afirmațiile lui Klaus Iohannis sunt adevărate. Guvernanții au promis în programele de guvernare din ultimii 20 de ani sute de kilometri de autostradă. Din păcate, au fost realizați doar 748 km. China, pe de altă parte, în august 2017 avea peste 130.000 de km, țara cu cei mai mulți km din lume. (sursa: aici)
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.