Ludovic Orban (Forța Dreptei, președinte)
„Din 2008, de când am plecat din fruntea Ministerului Transporturilor, nu s-a construit un milimetru de autostradă între Pitești și Sibiu. Nu s-a mișcat nimic pentru o perioadă de aproape 12 ani.”
Adevărat
Barometru Factual
Transport
Data verificării: 20.05.2020
www.factual.ro
Sursa afirmației: B1TV

Context

După ce a participat la semnarea contractului pentru execuția Secțiunii 5 (Curtea de Argeș – Pitești) din Autostrada Sibiu-Pitești, premierul Ludovic Orban a făcut următoarea afirmației pe 11 mai 2020:

„Din 2008, de când am plecat din fruntea Ministerului Transporturilor, nu s-a construit un milimetru de autostradă între Pitești și Sibiu. Nu s-a mișcat nimic pentru o perioadă de aproape 12 ani.”

Sursa afirmației: B1TV (minutul 02:17)

Ce verificăm?

Câți kilometri din Autostrada Sibiu-Pitești s-au construit din 2008 până în prezent.

Verificare

Autostrada Sibiu-Pitești este un obiectiv de investiții început în anul 2008. Aceasta ar urma să traverseze 3 județe: Sibiu, Vâlcea și Argeș.

Printr-o hotărâre de Guvern din noiembrie 2008, au fost aprobați indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Autostrada Sibiu-Pitești”. La acea vreme, ministru al Transporturilor era Ludovic Orban. Acesta a ocupat funcția pentru  perioada aprilie 2007 – decembrie 2008.

În studiul de fezabilitate care a stat la baza indicatorilor tehnico-economici aprobați prin Hotărâre de Guvern, traseul Autostrăzii Sibiu-Pitești avea o lungime de 116,64 km și era împărțit în 3 sectoare:

– Sector I Sibiu (Veştem) – Boița – Racovița (Cornetu), 40,2 km; 

– Sector II  Racovița (Cornetu) – Tigveni, 38,3 km;

– Sector III Tigveni – Curtea de Argeș – Pitești, 38,14 km.

Studiul de fezabilitate expiră însă în 2010 fără ca lucrările la Autostrada Sibiu-Pitești să fie începute. Este deci nevoie de un nou studiu sau de revizuirea celui inițial.

Astfel, în februarie 2015, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale anunță că licitația pentru contractul „Revizuirea/Actualizarea Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Sibiu-Pitești” a fost câștigată de Asocierea „Spea Ingineria Europea” (Italia) și „Tecnic Consulting Engineering” (România). Valoarea ofertei este de 29.075.308,91 lei fără TVA. 

Contractul este împărțit în 5 secțiuni și prevede întocmirea studiului de fezabilitate pentru Secțiunea Sibiu – Boita (Lotul 1) și Curtea de Argeș – Pitești (Lotul 5) în maximum 5 luni. Celelalte secțiuni din Autostradă aveau un termen de 12 luni pentru finalizarea studiului. Contractul încetează în august 2017, dar documentația nu este finalizată decât pentru secțiunile 1 și 5 care aveau termenul mai scurt de livrare.

Deși documentația este incompletă, la 11 iulie 2017 CNAIR scoate la licitație contractele pentru proiectarea și execuția Secțiunilor 1 și 5. Indicatorii tehnico-economici ai investiției nu sunt încă aprobați prin Hotărâre de Guvern. Proiectul de modificare al Hotărârii de Guvern este supus dezbaterii la 17 iulie 2017. Acesta prevedea unele modificări aduse indicatorilor tehnico-economici aprobați prin Hotărârea de Guvern inițială din 2008: modificarea numărului sectoarelor inițiale, de la 3 la 5 secțiuni, extinderea traseului la 122,95 kilometri și o valoare totală a investițiilor de 15.061.076 mii lei (15 miliarde lei).

De asemenea, CNAIR nu a obținut acordul de mediu necesar continuării demersului, astfel că proiectul din iulie 2017 nu este aprobat prin Hotărâre de Guvern.

Abia în martie 2019 un nou proiect de revizuire a indicatorilor tehnico-economici este supus dezbaterii: durată de execuție a investiției de 88 de luni, o valoarea totală de 18.590.529 mii lei (18 miliarde lei), lungimea totală de 122,11 kilometri, și reorganizarea secțiunilor inițiale astfel:

  • Secțiunea 1 Sibiu – Boita, in lungime de 14,15 km;
  • Secțiunea 2 Boita – Cornetu, cu o lungime de 30,35 km;
  • Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni, in lungime de 37,4 km;
  • Secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș, cu o lungime de 9,86 km;
  • Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești, cu o lungime de 30,35 km.

Indicatorii tehnico-economici sunt aprobați printr-o hotărâre de Guvern din aprilie 2019.

Contractul de proiectare și execuție pentru Lotul 1 din Secțiunea 1 (Sibiu – Boita) cu o valoare de 612.647.863,28 lei, fără TVA, a fost câștigat prin licitație de compania „Porr Construct SRL”. Contractul a fost semnat la data de 14 aprilie 2019

Printr-un comunicat din 30 martie 2020 CNAIR anunță începerea primilor 13 kilometri din Autostrada Sibiu-Pitești din Secțiunea 1 Sibiu – Boita.

La 11 mai 2020, CNAIR semnează contractul de proiectare și execuție pentru Secțiunea 5 din Autostrada Sibiu-Pitești (Curtea de Argeș – Pitești) cu compania câștigătoare la licitație: ASTALDI SpA (Italia). Valoarea contractului este de 1.710.277.069,34 lei fără TVA.

Concluzie

Afirmația premierului Ludovic Orban este adevărată. Deși indicatorii tehnico-economici ai studiului de fezabilitate au fost aprobați prin Hotărâre de Guvern încă din 2008, lucrările pentru Autostrada Sibiu-Pitești au început abia în martie 2020.

SUBIECTE CONEXE

SEO optimized by sem.ro SEO agency.