Președintele PSD Marcel Ciolacu a declarat pe 18 noiembrie 2020:
,,Tot sistemul de sănătate e construit pe legile PNL, din 2006, legea sănătăţii a fost promovată de PNL prin asumarea răspunderii şi a fost modificată tot de guvernul său (al președintelui Klaus Iohannis – n.r), de guvernul Cioloş, când a fost politizat tot sistemul de sănătate.”
Pe ce legi e construit sistemul de sănătate și dacă guvernul Cioloş l-a politizat.
Potrivit Constituţiei (Art. 114), Guvernul îşi poate asuma răspunderea în Parlament asupra unui proiect de lege, fără să mai fie nevoie de votul Camerei Deputaţilor şi a Senatului. Dacă Executivul nu este demis de o moţiune de cenzură pe care parlamentarii au dreptul să o depună în acest caz, proiectul de lege se consideră adoptat.
În 3 februarie 2006, Guvernul, condus de premierul PNL Călin Popescu-Tăriceanu*, a depus în Parlament un proiect de lege privind reforma în domeniul sănătăţii, care cuprindea modificări şi completări la un număr de 17 legi.
*Călin Popescu-Tăriceanu a condus Guvernul, din partea PNL, în perioada decembrie 2004 – decembrie 2008. Ministru al Sănătății în acea perioadă era Eugen Nicolăescu.
În 13 februarie 2006, Guvernul și-a angajat răspunderea în fața Parlamentului pe acest proiect. Două zile mai târziu, 160 deputaţi şi senatori PSD şi PRM au depus moțiune de cenzură, respinsă ulterior.
Proiectul a fost promulgat și în 14 aprilie 2006 a fost transformat în Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății. Proiectul a adus 17 modificări la alte legi, ordonanțe de urgență, hotărâri ale Guvernului sau ordine ale ministrului Sănătăţii.
Legea nr. 95/2006 a abrogat mai multe documente care reglementau sistemul sanitar până la acel moment și le-a înlocuit, spre exemplu:
Legea a fost apoi modificată de 143 de ori, potrivit istoricului consolidării. S-a întâmplat în fiecare an, deseori prin ordonanțe de urgență date de toate guvernele. Spre exemplu, guvernul PSD a dat două OUG în 2019 pentru completarea ei, trei în anul 2018, una în 2017 și una în 2015.
Guvernul condus de Dacian Cioloș a adoptat cinci ordonanțe de urgență pentru modificarea şi completarea legii sănătății:
Modificările făcute de guvernul Cioloș nu au schimbat fundamental legea sănătății și nici nu se poate spune că în urma lor s-a politizat întregul sistem de sănătate.
Spre exemplu, OUG nr. 5/2016 a modificat mai multe articole, printre ele:
Apoi, o parte dintre modificările introduse de Guvernul Cioloș au fost abrogate de guvernele PSD prin alte ordonanțe sau de parlament.
OUG nr. 36/2016 a modificat Art. 27 alin. (4) şi (6) și a introdus Art. 26^1
(„Inspecţia Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii organizează şi coordonează metodologic, precum şi din punctul de vedere al activităţii specifice structurile care desfăşoară activitatea de inspecţie sanitară de stat, structuri fără personalitate juridică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti”). Art. 26^1 nu mai este în vigoare pentru că a fost abrogat în Parlament de Legea nr. 45/2017 privind aprobarea OUG nr. 36/2016.
OUG nr. 45/2016 a adus probabil cele mai multe modificări. Spre exemplu, a modificat Art. 207 cu privire la asistenții medicali, a clarificat la Art. 377 ce este un titlu oficial de calificare în medicină, și a completat mai multe prevederi legate de medicii străini stabiliți în România (spre exemplu: art. 402 alin. (2) lit. f), art. 404, art. 406, art. 407 alin. (1), art. 410 etc), medicii stomatologi și farmaciști (spre exemplu: alin. (4) la art. 568, alin. (31) şi (32) la art. 579, art. 5801, alin. (11) şi alin. (3)-(6) la art. 581, alin. (11) la art. 646; etc).
Prin OUG. nr. 59/2016 s-a modificat Art. 890 cerând ca ministerul Sănătății să stabilească, avizează și aprobă prețurile maximale ale medicamentelor de uz uman cu autorizație de punere pe piață în România, cu excepția medicamentelor care se eliberează fără prescripție medicală. Dar Art. 890 a revenit la forma anterioară OUG. nr. 59/2016 prin respingerea acestui act normativ de către Legea nr. 10/2017.
OUG nr. 79/2016 a adus și ea multiple modificări, în special la Art. 118, referitor la conducerea serviciilor de ambulanță județene și al municipiului București și a reglementat mai multe chestiuni, printre care ocuparea posturilor de conducere, prin concurs.
OUG nr. 79/2016 a mai introdus la alin. (1) și alin. 3 la Art. 184, completând cu cazuri în care este posibilă încetarea contractului de management; sau alin. (71) la Art. 185 („În secțiile universitare clinice, laboratoarele clinice și serviciile medicale clinice din spitalele aparținând rețelei sanitare a Ministerului Apărării Naționale, funcția de șef de secție, șef de laborator și șef de serviciu medical se ocupă de către un cadru militar în activitate medic, desemnat pe bază de concurs organizat”).
Afirmațiile președintelui PSD Marcel Ciolacu sunt trunchiate. Este adevărat că legea sănătăţii a fost promovată de PNL prin asumarea răspunderii guvernamentale şi a fost modificată de guvernul Cioloş în 2016, dar modificările aduse în 2016 nu au fost de politizare a sistemului de sănătate. Ulterior, o parte din modificările făcute de guvernul tehnocrat au fost abrogate de parlament sau de ordonanțe date de guvernele PSD.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.