Proiectul de lege nr. 145/2023 a fost în dezbatere în plenul Camerei Deputaților în 18 aprilie 2023, iar Mihai Lasca, deputat al partidului Patrioții Poporului Român (fost deputat al partidului AUR), a făcut următoarele declarații pe Facebook în 22 aprilie:
„Copiii cetățenilor români de toate etniile sunt în pericol de a fi injectați, extrași din familii și adoptați străinilor, chiar și unor familii LGBTQ(persoane cu o altă orientare sexuală). Partidele Bruxellului PSD, PNL, USR și UDMR susțin această lege criminală, plx 145 /2023.”
Ce presupune proiectul de lege nr.145/2023 și ce partide susțin acest proiect.
Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în 6 martie 2023 în forma de aici, fiind inițiat de Guvern, deci este un proiect susținut de partidele aflate la guvernare: PSD, PNL și UDMR. Proiectul a ajuns pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaților în forma adoptată de Senat, după ce 6 amendamente de la Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru sănătate și familie de la Camera Deputaților au fost respinse.
Problema separării copilului de familie se pune începând cu articolul 4:
„Copilul este considerat în risc de separare de familie, dacă familia care se ocupă cu creșterea și îngrijirea lui se confruntă cu una sau multe dintre următoarele situații:
Articolul 5 prevede obligația serviciului public de asistență socială să sprijine familiile cu copii care trăiesc în condiții precare sau se află în situații vulnerabile tocmai pentru a preveni separarea copiilor de familie.
Articolul 6 menționează aspectele luate în considerare când se stabilește o situație de risc de separare a unui copil de familie, aspecte precum:
-caracterul permanent sau ocazional al situației de risc,
-nivelul de dezvoltare a copilului, apartenența acestuia la familie și la relațiile intrafamiliale,
-capacitatea părinților de a înțelege la ce risc este supus copilul, gradul lor de mobilizare și de acceptare a propunerilor de sprijin.
Mai departe, articolul 7 prevede ca serviciul public de asistență social să realizeze un plan de servicii dacă se întâlnește o situație precum cele menționate la articolul 5. Planul „cuprinde serviciile care trebuie oferite pentru a răspunde la nevoile identificate ale copilului și ale familiei acestuia” și este întocmit pentru cel puțin un an.
Capitolul II al legii enumeră instituțiile și serviciile cu atribuții în activitatea de prevenire a separării copilului de familie.
În Capitolul III, se explică rolul Observatorului Național al Copilului ca modul al unui sistem informatic dezvoltat de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție:
„(2) Observatorul Copilului reprezintă ansamblul activităților desfășurate cu mijloace informatice pentru înregistrarea de către autoritățile administrației publice locale a copiilor aflați în situație de risc de separare de familie”.
Capitolul IV menționează modalitățile de finanțare a activității de prevenire a separării copilului de familie.
Declarația deputatului este falsă. Proiectul de lege se concentrează pe modalitățile care pot preveni separarea copilului de familie și nu pe procesul de adopție. Proiectul nu menționează injecții, vaccine și nu face nicio referire la comunitatea LGBTQ+.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.