La începutul ședintei de Guvern de săptămâna aceasta, ministrul Energiei, Toma Petcu a anunțat suplimentarea ordinii de zi cu o Hotărâre de Guvern, despre care, la insistențele presei, a fost dat un comunicat de presă pe site-ul Ministerului. Prin acest comunicat se anunță că:
Hotărârea de astăzi poate fi tradusă într-un singur fel: nevoia de a avea cadru legal, la care să apelăm doar atunci când populația și integritatea sistemului ar putea fi în pericol.
Dacă era nevoie de crearea cadrului legal în vederea limitării exportului într-o situație de criză a Sistemului Energetic Național.
În ceea ce privește Sistemul Energetic Național prin limitarea exportului în timp de criză, există deja un cadru legal național general, reprezentat de Ordinul 142/03.12.2014 al ANRE. Trebuie într-adevăr, în caz de criză, adoptată o hotărâre de guvern, dar una concretă, nu una preventivă, care să conțină măsurile dispuse în acea cauză, punctuale (ex: închidem exportul pe ruta X, reducem exportul pe ruta Y cu x%, etc.), nu să reia prin copy-paste exact aceleași dispoziții ale Ordinului ANRE.
Hotărârea de guvern adoptată ieri, 12.01.2016, reia exact articolele din ordin, conform informațiilor disponibile pe site-ul Ministerului Energiei.
Ordinul: 142/03.12.2014 – extrase
Extrase relevante din Ordinul 142/03.12.2014 pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea măsurilor de salvgardare în situaţii de criză apărute în funcţionarea Sistemului energetic naţional:
De asemenea, comunicatul Ministerului Energiei arată că: ”Hotărârea a fost adoptată în baza Legii 123/2012, art 24, care transpune în legislația românească Directiva Europeana 2009/72/CE. Articolul 42 din Directivă prevede că în cazul unei crize subite pe piața energiei, care poate amenința siguranța sau securitatea persoanelor, aparatelor, instalațiilor și integritatea sistemului, un stat membru poate lua temporar măsurile de salvgardare necesare.”
Însă, dacă este să ne uităm pe tot cuprinsul articolului 42, acesta precizează și că ”Statul membru în cauză informează de îndată celelalte state membre cu privire la aceste măsuri, precum și Comisia, care poate decide ca respectivul stat membru să modifice sau să anuleze măsurile în cauză, în măsura în care acestea denaturează concurența și au efecte negative asupra comerțului într-o manieră care este de natură să contravină interesului comun.”
Echipa Factual.ro a contactat Comisia Europeană, care ne-a transmis faptul că până în acest moment nu știu să existe o astfel de notificare. Ori dacă criza energetică ar fi fost iminentă, Comisia ar fi trebuit notificată de-ndată.
Afirmația este parțial falsă. Nu era nevoie de hotărârea de guvern dată, în forma rezumată comunicată publicului, existând deja cadrul legal general pentru combaterea unor situații de criză în sistemul energetic național.
În absența textului concret al hotărârii de guvern, inclusiv a notei de fundamentare, niciuna nefiind publicate nici măcar un minut în dezbatere publică, dar nici după adoptare, precum și nepublicarea raportului întocmit de Transelectrica, putem doar specula motivele emiterii ei:
La acestea se pot adăuga și alte motive, însă acestea nu fac, momentan, obiectul analizei noastre.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.