Pe 5 septembrie, Parlamentul a respins înființarea unei comisii parlamentare speciale care să analizeze protestul și violențele din 10 august 2018, iar Nicu Fălcoi – deputat USR a făcut următoarea declarație (min. 16:41):
„Chiar nu e nevoie neapărat să se înființeze o noua comisie. Comisiile de Apărare din cele două camere au în atribuțiile lor supravegherea instituțiilor de forță ale statului. În Comisia de Apărare din Senat vom încerca din nou să-i aducem pe cei trei protagoniști din 10 august: ministrul, prefectul și comandantul dispozitivului.”
Dacă într-adevăr comisiile de apărare au atribuții în privința supraveghere a instituțiilor de forță din România.
Din regulamentele celor două comisii de apărare din cele două camere ale Parlamentului, aflăm că acestea exercită control parlamentar asupra instituțiilor publice din aria de competență. Pentru a afla care e această arie de competență, consultăm legile și regulamente în vigoare. Astfel, Comisia din Senat, numită Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, funcționează conform unui regulament care se găsește pe site-ul camerei.
La secțiunea a II-a din acest regulament (art. 8) găsim competențele acestei comisii:
„Domeniul de competenţă al Comisiei îl constituie apărarea, ordinea publică şi siguranţa naţională a României”.
Conform aceluiași articol aflăm această comisie „exercită controlul parlamentar asupra activităţii instituţiilor publice din aria de competenţă a Comisiei”, adică asupra instituțiilor din domeniul apărării, ordinii publice și siguranței naționale.
Cealaltă cameră din Parlament, Camera Deputaților, are și ea o Comisie pentru Apărare, Ordine Publică și Siguranță Națională. Nu am reușit să identificăm un regulament de funcționare al acestei comisii, dar există un regulament de funcționare al Camerei Deputaților care face referire și la această comisie.
Astfel, este de interes articolul 39, care spune că:
„Comisiile Camerei Deputaţilor sunt organisme de lucru ale acesteia, înfiinţate cu scopul de a îndeplini atribuţiile prevăzute de lege şi de prezentul regulament. Comisiile Camerei Deputaţilor pregătesc documentele de lucru pentru lucrările în plen ale acesteia şi exercită controlul parlamentar.”
Din același regulament, aflăm că, potrivit art. 59, comisiile permanente se aleg pe întreaga durată a legislaturii, printre ele aflându-se și Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, care activază, firește, în probleme privind apărarea, ordinea publică şi siguranţa naţională.
Dacă am aflat ce spun legile și regulamente despre aria de competență a Comisiei, acum vrem să vedem ce înseamnă controlul parlamentar pe care Comisia îl exercită asupra instituțiilor statului.
Conform art. 111 din Constituția României orice șef de instituție publică este în mod clar obligat să prezinte în fața unei comisii, și nu numai, date cerute de aceasta:
„Art. 111
(1) Guvernul şi celelalte organe ale administraţiei publice, în cadrul controlului parlamentar al activităţii lor, sunt obligate să prezinte informaţiile şi documentele cerute de Camera Deputaţilor, de Senat sau de comisiile parlamentare, prin intermediul preşedinţilor acestora. În cazul în care o iniţiativă legislativă implică modificarea prevederilor bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat, solicitarea informării este obligatorie.”
Așadar, conform Constituției României și conform regulamentelor celor două camere ale Parlamentului, afirmația deputatului USR este adevărată. Comisiile pentru Apărare, Ordine Publică și Securitate Națională pot cere explicații ministrului de Interne, Prefectului și comandantului Jandarmeriei.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.