Prezentă în emisiunea Punctul de întâlnire, de la Antena 3, din data de 12.03.2017, Norica Nicolai, europarlamentar ALDE, a declarat:
Raportul MCV, ultimul raport MCV, într-una din primele recomandări pe care le face, se referă la nevoia unor criterii clare și transparente de selecție a resursei umane în parchete și în justiție. Spune Comisia Europeană implicit prin asta că actuala formulă legislativă, care dă politicianului-președinte al României șansa să numească un procuror șef, este una care a creat probleme și ne recomandă, pentru prima oară în acești 10 ani, expres, să facem o lege care să consfințească criteriile clare de selecție.
Dacă recomandarea din ultimul raport MCV privind legea numirii procurorilor-șef este făcută pentru prima dată în ultimii 10 ani.
Recomandarea la care face referire Norica Nicolai se găsește în Raportul MCV 2017 la subcapitolul 3.1 Independența justiției.
Astfel, observăm în primul rând că raportul din 2017 are o structură diferită, recomandările venind după fiecare capitol/subcapitol în parte. În anii precedenți, recomandările veneau la finalul materialului, într-un capitol separat. Constatăm că în raportul din acest an se specifică și faptul că rapoarte succesive MCV au semnalat că legea numirii procurorilor-șefi și practica punerii ei în aplicare nu sunt suficient de robuste pentru a se evita o influență politică excesivă asupra numirilor.
Dacă ne uităm pe rapoartele MCV din ultimii cinci ani, observăm că, în fiecare an, cu excepția lui 2014, au fost recomandări finale cu privire la numirea procurorilor-șef, singura diferență față de raportul din 2017 fiind la paginarea acestor recomandări. În 2014, raportul nu a cuprins o recomandare finală cu privire la acest subiect, ci doar o subliniere a concluziilor rapoartelor precedente cu privire la numirile la nivel înalt. Astfel, observăm:
În ceea ce privește instituția către care sunt adresate aceste recomandări, observăm că Raportul MCV 2016 recomanda ca Ministerul Justiției și Consiliul Superior al Magistraturii să conducă o dezbatere cu privire la sistemul de numire al procurorilor.
Pe termen mai lung, ar trebui introdus prin lege un sistem mai robust și independent de numire a procurorilor de rang înalt: la nivel legislativ nu există criterii pentru a se asigura cel mai înalt nivel de competențe profesionale și integritate, iar procedura de numire actuală comportă o componentă politică puternică, având în vedere rolul pe care îl are în cadrul acesteia ministrul justiției. În trecut, procedurile de numire au fost deseori subiect de controversă și au fost marcate în mod clar de influențe politice. Pe baza orientărilor din partea Consiliului Europei, Ministerul Justiției și Consiliul Superior al Magistraturii ar trebui să conducă dezbaterea cu privire la măsura în care este oportun ca decizia-cheie să revină unui ministru din guvern, în special în ceea ce privește numirile în posturi care nu sunt de conducere la cel mai înalt nivel a instituțiilor.
De asemenea, Raportul MCV 2015 precizează că CSM lucrează la un proiect de modificare a legii numirii procurorilor și că acesta ar trebui continuat de Guvern prin trimiterea în Parlament.
(…) Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) lucrează la un proiect de modificare a legii pentru a schimba acest lucru și pentru a aplica în cazul numirii procurorilor procedurile utilizate deja în cazul judecătorilor, în conformitate cu recomandările Comisiei pentru democrație prin drept a Consiliului Europei (Comisia de la Veneția): dacă ar fi continuate demersurile inițiate deja în acest sens, următorul pas ar fi ca guvernul să înainteze o propunere privind acest aspect Parlamentului.
Declarația europarlamentarului Norica Nicolai este falsă. Tema unor criterii clare și transparente în ceea ce privește numirea procurorilor-șef a fost una recurentă în rapoartele MCV din ultimii șase ani.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.