În 11 decembrie 2019, viceprim-ministrul Raluca Turcan a afirmat:
„Există două categorii pe pensionari care au statut special: partea de militari care intră pe sistemul NATO și care trebuie să aibă același sistem de calculare a pensiilor ca în întreg ansamblul Alianței Nord-Atlantice și mai există o categorie, a magistraților.”
Cine beneficiază de pensii speciale.
Trebuie precizat că în acest moment există două proiecte de legi care propun eliminarea pensiilor speciale.
Proiectul de lege inițiat de USR prevede eliminarea pensiilor speciale ale parlamentarilor, diplomaţilor şi aviatorilor. Conform acestuia, pensiile magistraţilor şi militarilor ar urma să fie menținute, dar plafonate la cel mult salariul de bază brut din ultima lună de activitate.
Proiectul PNL are în vedere eliminarea tuturor pensiilor speciale, cu excepţia celor militare. Adică PNL dorește eliminarea pensiilor speciale ale senatorilor, deputaţilor şi funcţionarilor publici parlamentari, judecătorilor şi procurorilor, ale personalului auxiliar al instanţelor şi parchetelor, poliţiştilor, diplomaţilor, aviatorilor şi ale judecătorilor Curţii Constituţionale.
Această mențiune evidențiază următorul element: deși Raluca Turcan vorbește de două categorii de pensii cu statut special, propunerea PNL face referire la toate categoriile de pensii speciale.
Pensiile la care facem referire nu au denumirea de „pensii speciale”, acest termen fiind utilizat pentru a se evidenția faptul că aceste categorii de pensionari beneficiază de legi speciale de stabilire a cuantumului pensiei și pensia lor nu se calculează conform sistemului public de pensii.
O analiză Adevărul, bazată pe o statistică a Sindicatului Cadrelor Militare Disponibilizare, pune în viziune situația pensiilor militare în România, comparativ cu alte state membre NATO. Majoritatea țărilor prezentate, respectiv Belgia, Italia, Polonia și Turcia au un procent mai crescut (75%-85%), dar raportat la ultimul salariu. Din țările menționate, doar Franțase raportează la un salariu de referință (din ultimele 6 luni), pe principiul pe care se calculează și pensiile militarilor români.
Curtea Constituțională a stabilit încă din 2010, prin decizia 873/2010, că eliminarea pensiilor speciale ale magistraților este neconstituțională.
Ținând cont de subiectul discutat, atragem atenția asupra faptului că Raluca Turcan face referire la acele pensii speciale care nu pot fi eliminate prin modificarea legii.
Motivul pentru care acestea nu pot fi eliminate în acest mod o constituie pronunțarea Curții Constituționale asupra acestui aspect. În acest sens:
„Constatând ca aceste elemente care diferentiaza regimul de pensionare al militarilor şi al magistraţilor de regimul general al pensiilor asigura un tratament juridic specific celor două categorii de asiguraţi, Curtea Constituţională retine ca instituirea pensiei de serviciu pentru cadrele militare şi pentru magistraţi nu reprezintă un privilegiu, ci este justificată în mod obiectiv, ea constituind o compensaţie parţială a inconvenientelor ce rezultă din rigoarea statutelor speciale cărora trebuie să li se supună militarii şi magistraţii.”
Afirmația Ralucăi Turcan este parțial adevărată, deoarece deciziile CCR pot oferi protecție acestor categorii – militari și magistrați – prin însăși puterea lor juridică, dar nu oferă nimănui un statut special.
Într-o oarecare măsură, putem considera că statut special au toate categoriile de funcții pentru care pensia nu se calculează conform sistemului public de pensii și a căror sistem de calcul este stabilit prin legi speciale (cunoscute sub denumirea de „pensii speciale”).
Raluca Turcan face referire, folosind această sintagmă, la acele categorii de pensii care nu pot fi eliminate prin lege, deoarece Curtea Constituțională s-a pronunțat asupra utilității lor, considerând eliminarea acestora neconstituțională.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.