În 16 mai 2019, Ramona Strugariu, candidat PLUS la Europarlamenare, a susținut că:
„România este singura țară europeană care nu a aplicat legislația europeană în domeniul securității sociale, în speță Regulamentul (EC) 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială şi Regulamentul 987/2009 care este, de fapt, versiunea consolidată a celui dintâi”.
A mai adăugat că:
„În acest moment, românii care încearcă să facă proceduri de transfer al drepturilor de pensie dintr-o țară în alta se lovesc de răspunsul (jenant şi descurajator pentru noi) al funcționarilor/instituțiilor care gestionează respectivele dosare: cu toată părerea de rău, țara dvs. este cea care nu a implementat legislația, discutați cu ei.”.
Dacă România este singura țară care nu a aplicat legislația europeană în domeniul securității sociale.
În primul rând să vedem ce spun regulamentele:
Conform site-ului Eur-lex, regulamentul (CE) nr. 883/2004
„modernizează normele de coordonare a sistemelor de securitate socială ale statelor membre, specificând măsurile și procedurile de punere în aplicare a acestora și simplificându-le în beneficiul tuturor părţilor implicate.”
Iar pentru aplicarea lui, există regulamentul 987/2009.
Aceste două regulamente îți asigură, în calitate de cetățean european, care a muncit și a cotizat la bugetul asigurărilor sociale în două sau mai multe țări europene, egalitatea de tratament în orice stat membru în ceea ce privește securitatea socială. Mai exact, îți este asigurat dreptul la o “pensie comunitară”.
Spre exemplu, cetățeanul român care a lucrat și cotizat în două sau mai multe State Membre are dreptul ca în calculul pensiei să se ia în considerare și activitatea profesională prestată în afara țării de reședință.
În plus, în acest regulament este specificat clar că acesta “este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre”.
Conform site-ului Casei Naționale de Pensii Publice(CNPP), regulamentele 883/2004 și 987/2009 au intrat în vigoare din mai 2010. Mai mult decât atât, procedura de solicitare a drepturilor de pensie este detaliată într-o secțiune specială.
De asemenea, rapoartele de activitate ale CNPP arată activitatea acestei instituții în ceea ce privește stabilirea drepturilor de pensie comunitară. Strict pentru anul 2017, raportul ne spune că:
„numărul de dosare de pensii comunitare constituite la nivelul caselor teritoriale de pensii este, de asemenea, în continuă creștere, în prezent fiind înregistrate peste 250.000 de dosare de pensii internaționale în sistemul public de pensii din România, dosare în cazul cărora se înregistrează multe întârzieri din cauze independente de voința caselor teritoriale de pensii (complexitatea dosarelor, necesitatea efectuării de numeroase demersuri suplimentare/intermediare pentru completarea acestora, prin colaborarea cu instituțiile corespondente din străinătate, personalul insuficient alocat desfășurării acestei activități).”
și
„numărul de formulare emise care atestă aplicarea legislaţiei române de securitate socială, în cazul unor persoane care lucrează temporar pe teritoriul altui stat, respectiv simultan/alternativ pe teritoriul mai multor state membre, a ajuns în anul 2017 la 80.330”.
Pentru a verifica cât de bine este pus în practică acest regulament am contactat și Casa Națională de Pensii Publice.
Într-un răspuns oficial, instituția spune că în perioada 01.01.2012-01.01.2019 (ultimele date disponibile) au fost înregistrate 266,706 de cereri pe baza regulamentelor europene privind securitatea socială, din care au fost soluționate 229,000. Asta înseamnă 85,8% din dosare soluționate.
Afirmația Ramonei Strugariu este falsă. România aplică legislația europeană în domeniul securității sociale, iar conform datelor oficiale, 85,8% din cererile înregistrate în baza acestei legislații au fost soluționate.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.