Stelian Ion (Ministrul Justiției)
,,E foarte clar ce ne spune Comisia de la Veneția. Aceasta felicită autoritățile române pentru inițiativa de desființare a SIIJ. De altfel, Comisia a criticat de la început înființarea SIIJ, dar argumentele ei au fost ignorate de decidenții din 2018”
Adevărat
Barometru Factual
Justitie
Data verificării: 12.07.2021
www.factual.ro
Sursa afirmației: B1 TV

Context

În contextul măsurilor adoptate pentru desființarea Secției  pentru investigarea infracţiunilor din justiţie (SIIJ), ministrul Justiției, Stelian Ion, a declarat, în 5 iulie:

 ,,E foarte clar ce ne spune Comisia de la Veneția. Aceasta felicită autoritățile române pentru inițiativa de desființare a SIIJ. De altfel, Comisia a criticat de la început înființarea SIIJ, dar argumentele ei au fost ignorate de decidenții din 2018

Ce verificăm?

Care este poziția Comisiei de la Veneția cu privire la desființarea SIIJ.

Verificare

Pe 5 iulie 2021, Comisia de la Veneția a publicat opinia de specialitate cu privire la desființarea SIIJ. Avizul Comisiei a apărut ca urmare a scrisorii adresate de către ministrul Justiției, care solicita punctul de vedere cu privire la proiectul de lege pentru desființarea Secției Speciale, așa cum a fost amendat de către Camera Deputaților. 

În conținutul avizului, Comisia afirmă, la alineatul 31, că  ,,luând în considerare avizul din 2018, Comisia de la Veneția poate conveni că proiectul de lege este în conformitate cu recomandarea sa, eliminând SIIJ și transferând cauzele aflate în așteptare către parchetele competente în temeiul legii’’.

La alineatul 60 scrie:  ,,Comisia de la Veneția salută intenția autorităților române de a reforma sistemul judiciar și de a restabili competența parchetelor specializate, cum ar fi DNA și DIICOT, și înțelege că primul pas urgent în această reformă mai amplă este de a desființa Secția Specială pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție’’.

Cu toate acestea, cu privire la amendamentele introduse de către Camera Deputaților, Comisia se arată reticentă. Astfel, la alineatul 44, aceasta afirmă că  ,,judecătorii și procurorii ar trebui să beneficieze de imunitate pur funcțională pentru acțiunile desfășurate cu bună credință în exercitarea atribuțiilor lor sau în exercitarea funcțiilor lor. Nu ar trebui să existe imunitate pentru infracțiunile săvârșite cu intenție, de exemplu pentru luare de mită’’.

Conform amendamentelor introduse de deputați, judecătorii și procurorii pot fi trimiși în judecată pentru infracțiuni împotriva justiției, infracțiuni de corupție, infracțiuni de serviciu sau infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție, numai cu aprobarea Secției pentru judecători sau, după caz, Secției pentru procurori din cadrul CSM. 

Mai departe, Comisia afirmă că „evidențierea judecătorilor și procurorilor ca având nevoie de garanții speciale suplimentare – dincolo de cele de care beneficiază pe bună dreptate sub imunitate funcțională – poate transmite un semnal greșit și ar putea aduce prejudicii și mai mari imaginii profesiei din România‟.

La alineatul 60, aceasta reiterează în mod ferm poziția sa, subliniind că este „extrem de critică față de o astfel de imunitate, deoarece inviolabilitatea împiedică lupta împotriva corupției’’, iar la alineatul 70 concluzionează că trebuie să se renunțe în mod complet la aceste amendamente. 

În concluzia acestui aviz, Comisia a subliniat, de asemenea, că „întrucât desființarea SIIJ este doar primul pas în această reformă, ar dori să încurajeze autoritățile române să continue reforma lor mai amplă’’, aducând totodată aminte că niciunul dintre avizele din 2018 și 2019 nu a fost luat în considerare de către autoritățile române.

În ceea ce privește opiniile din trecut ale Comisiei de la Veneția cu privire la acest subiect, în avizul din octombrie 2018 asupra legilor justiției, membrii Comisiei au criticat planul de a înființa Secția Specială (alineatul 25), considerând legitime temerile existente că noua structură ar servi drept instrument de intimidare și de presiune asupra judecătorilor și procurorilor (alineatul 90). 

În concluzie, aceasta a recomandat, la punctul 165, ca autoritățile române să „reconsidere propunerea de instituire a unei structuri separate a Parchetului pentru investigarea infracțiunilor comise de judecători și procurori”.

Aceeași opinie a fost reiterată și în avizul din iunie 2019 cu privire la ordonanțele de urgență nr. 7 și nr. 12, care amendau legile justiției. Conform Comisiei, „motivele pentru crearea Secției Speciale pentru investigarea infracțiunilor din justiție cu o jurisdicție vag definită, rămân neclare”.

De asemenea, aceasta a mai spus că, „întrucât Secția nu ar fi în măsură să abordeze în mod eficient toate cazurile care țin de competența sa, riscă să fie un obstacol în calea luptei împotriva corupției și a criminalității organizate”.

Concluzie

Afirmația ministrului Justiției este adevărată. Comisia de la Veneția salută, în ultimul său aviz, inițiativa autorităților române de a desființa Secția Specială. Cu toate acestea, așa cum am văzut, aceasta este foarte critică cu privire la amendamentele introduse de Camera Deputaților cu privire la imunitatea procurorilor și a judecătorilor.

SUBIECTE CONEXE

SEO optimized by sem.ro SEO agency.