În cadrul unei conferințe de presă AUR din 13 ianuarie, Marius Lulea a susținut că subvențiile acordate fermierilor români sunt cele mai mici din Uniunea Europeană, în timp ce carburanții sunt cei mai scumpi.
„În zona de agricultură, avem cele mai mici subvenții agricole, avem cele mai mari prețuri la carburanți. Prețurile în România la carburanți sunt mai mari decât cele din Bulgaria, spre exemplu, sau din Polonia”, a declarat Marius Lulea.
Ce subvenții se acordă fermierilor din țările membre UE și care este costul carburanților în fiecare stat UE.
Într-un raport publicat în aprilie 2024, Comisia Europeană a arătat cum s-au implementat plățile din agricultură și reiese că sprijinul financiar mediu (subvențiile), în care sunt incluse atât plățile directe, cât și plățile opționale per hectar pentru fermieri, a fost de 258 euro. Acesta este prețul mediu plătit unui fermier european, pentru fiecare hectar.
Plățile variază de la 178 de euro/ha în Letonia, până la 756 euro/ha în Malta. Așadar, discrepanțele pot fi foarte mari.
Deși se menționează în raport că subvențiile cele mai mici sunt în Letonia, această țară nu apare în grafic. În schimb, țările cu cele mai mici subvenții incluse în grafic sunt următoarele: Estonia, Lituania, Slovacia și România.
Alte țări cu subvenții mici care se situează sub media europeană (de 258 euro/ha) sunt, în ordine: Portugalia, Bulgaria, Finlanda, Spania, Suedia, Polonia, Cehia, Franța și Irlanda.
Subvențiile prezentate mai sus provin atât din bugetul UE (prin politica agricolă comună – PAC), cât și din bugetele naționale ale statelor membre (prin plăți suplimentare naționale), așa cum se menționează în raport.
Tipurile de subvenții incluse sunt:
– schema plăților de bază care sunt pentru terenuri
– plată redistributivă
– plată pentru „greening”
– plăți pentru zone cu constrângeri naturale, unde pot exista costuri mai mari din cauza mediului
– plăți pentru tineri fermieri
– sprijin voluntar legat de sector (VCS): o plată legată de sectoare sau produse specifice considerate importante pentru economia agricolă (de exemplu, lapte, carne de vită, ovină și alte animale). VCS vizează atât de terenuri, cât și de animale, doar că cheltuială este împărțită pe hectare, ceea ce poate distorsiona reprezentarea reală a subvențiilor per animal versus per hectar
– scheme pentru fermieri mici
– plată specifică pentru producătorii de bumbac
– Ajutorul Național Tranzițional (TNA): este un supliment temporar național la plățile directe ale UE
– Plăți Naționale Complementare Directe (CNDP): sunt plăți suplimentare acordate de guvernele naționale pentru a completa plățile directe ale UE.
Comisia Europeană publică săptămânal buletine despre prețurile carburanților din fiecare țară membră, aici.
Ultimul buletin a fost publicat pe 16 ianuarie, iar în acesta au fost trecute prețurile la benzină și motorină raportate în 13 ianuarie, adică chiar în ziua în care Marius Lulea susținea că România are cele mai mari prețuri la carburanți.
Atașăm mai jos tabelul cu prețurile din fiecare țară, inclus în buletinul Comisiei:
Din acest tabel reiese că media din Uniunea Europeană este de 1,68 euro/litru de carburant euro-super 95 și media în zona euro este de 1,73 euro/litru.
În schimb, în România, prețul era de 1,49 euro/litru în 13 ianuarie, adică circa 7,4 lei.
Pe site-ul Comisiei găsim și o hartă pentru prețurile diesel (motorină), unde vedem că cele mai scumpe prețuri sunt în țări precum:
– peste 1.7 euro/l în Danemarca
– prețuri între 1.6 – 1.75 euro/l în Finlanda, Letonia, Germania, Olanda, Irlanda, Luxemburg, Belgia, Franța, Italia și Portugalia.
România se situează sub toate aceste țări și intră în categoria prețurilor de 1.4 – 1.5 euro/l.
Aceeași situația o vedem și pe hartă prețuri la benzină, unde:
– Danemarca, Olanda, Germania, Irlanda, Franța, Portugalia, Italia și Grecia au cele mai mari prețuri, de peste 1.75 euro/l.
– Finlanda, Estonia și Letonia au prețuri între 1.6 și 1.75 euro/l.
– Spania, Belgia, Slovacia, Ungaria, Croația, Slovenia, Austria, Belgia și Luxemburg.
– Prețul din România este mai mic decât cel din țările menționate mai sus, încadrânduse între 1.4 și 1.5 euro/l.
În același timp, există subvenții pentru carburanți destinate unor sectoare, precum agricultura, dar forma în care sunt acordate aceste subvenții diferă de la o țară la alta.
Declarația lui Marius Lulea este trunchiată. Deși subvențiile acordate fermierilor români sunt sub media europeană, acestea nu sunt cele mai mici. Totodată, deși în Bulgaria și Polonia prețurile carburanților sunt puțin mai mici decât în România, la noi în țară nu sunt cele mai mari prețuri. Foarte multe țări din Uniunea Europeană au benzina și motorina mai scumpe.
Sursă foto: Facebook / Lulea Marius Dorin
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.