Mircea Fechet (PNL, ministrul Mediului)
„După ce am verificat cât e valoarea ecotichetului în alte țări, în Germania astăzi nu mai există niciun fel de bonificație. În Austria valoarea ecotichetului este de 5.000 de euro. Plafonul propus de Ministerul Finanțelor a fost într-un cuantum asemănător”.
Trunchiat
Barometru Factual
Mediu
Data verificării: 16.01.2024
www.factual.ro
Sursa afirmației: Digi24

Context

În 19 decembrie 2023, Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a explicat că modificarea valorii ecotichetului oferit la achiziţionarea unei maşini electrice s-a raportat şi la cuantumul acordat în alte state membre, Germania eliminând orice fel de bonificaţie, iar Austria oferind cel mult 5.000 de euro. 

„A existat o propunere pe site-ul Ministerului Finanțelor publice de a se reduce valoarea ecotichetului cu 80%. Toată lumea a fost de acord că o astfel de reducere ar fi ineficientă pentru că ne pune în situația în care românii pur și simplu să renunțe la acest program. 

După ce am verificat cât e valoare ecotichetului în alte țări, în Germania astăzi nu mai există niciun fel de bonificație, în Austria valoarea ecotichetului este de 5.000 de euro. Plafonul propus de Ministerul Finanțelor a fost într-un cuantum asemănător. 

Dacă vom constata că deschidem apelul și rămân bani în cont și nu sunt atrași imediat de către români bineînțeles că putem să discutăm. Eu însă sper că și cu o valoare mai mare a ecotichetului și cu una mai mică, cum o să avem, românii vor alege să achiziționeze mașini electrice”.

Ce verificăm?

Ce subvenţii acordă Germania şi Austria pentru maşinile electrice în 2023 şi dacă noul cuantum propus în cadrul programului Rabla este similar cu bonificaţiile acordate de alte state UE.

Verificare

Ce modificări va suferi programul Rabla Plus

Începând cu 2005, Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) coordonează Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național (Rabla). 

Varianta clasică presupune oferirea de către stat a unei prime de casare la achiziția unui autovehicul nou în schimbul unui autoturism vechi.

În 2020, pentru a stimula tranziţia către sustenabilitate şi transport verde, Ministerul Mediului a lansat Rabla Plus, program care implică două tipuri de ecotichete: 20.000 de lei pentru achiziționarea unei maşini hibride şi 45.000 de lei pentru un autoturism 100% electric. 

În 13 decembrie 2023, guvernul a publicat un proiect de Ordonanţă de Urgenţă nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice. Printre reglementările propuse se numără şi o serie de modificări referitoare la programele pentru reînnoirea parcului auto naţional. Astfel, potrivit noilor dispoziţii „în anul 2024, începând cu prima sesiune în cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic (Rabla) 2020-2024, nu se mai acordă ecobonusuri, iar cuantumul ecotichetelor, indiferent de numărul de autovehicule uzate predate spre casare, se acordă astfel:

  1. a) 25.500 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, exceptând motocicleta”

Subvenţii acordate de alte state membre la achiziţionarea unei maşini electrice

Germania

În 2016, autorităţile germane au înfiinţat un fond de 1,2 miliarde euro (producătorii auto contribuind cu 600 milioane de euro) destinat subvenţiilor oferite maşinilor de generaţie nouă. 

În 2023, cumpărătorii unei maşini electrice au primit de la stat un grant (bonus de mediu) în valoare de cel mult 4.500 euro (pentru un autoturism care nu depăşeşte 40.000 euro) şi 3.000 euro (pentru autovehicule cu preţ cuprins între 40.000 – 65.000 euro). 

În iulie 2022, Ministerul Federal pentru Afaceri Economice şi Protecţia Mediului (BMWK) a anunţat modificarea programului de bonificaţie privind maşinile electrice. De la 01 ianuarie 2024, guvernul va oferi maximum 3.000 de euro în cazul maşinilor cu un preţ de cel mult 45.000 euro. Dacă valoarea autoturismului electric nou achiziţionat depăşeşte acest prag, cumpărătorul nu va primi subvenţie. 

Austria

În 2021, Ministerul Mediului a lansat un amplu Plan de Mobilitate care urmăreşte decarbonizarea transportului pentru atingerea neutralităţii climatice până în 2040. Elaborarea actului normativ a ţinut cont în special de criteriile Acordului de la Paris privind schimbările climatice. Printre acţiunile planului de mobilitate se numără şi posibilitatea celor interesaţi de a primi un grant nerambursabil de 3.000 euro la cumpărarea unei maşini electrice (preţul nu va depăşi 60.000 euro). La această sumă se adaugă 2.000 euro, diferenţă acoperită de producătorul auto. Altfel spus, în Austria, persoanele fizice pot beneficia de un grant total de 5.000 euro pentru o mașină electrică nouă. 

Însă, Germania şi Austria nu sunt unicele ţări care oferă diverse subvenţii pentru achiziţionarea unei maşini electrice. La nivelul UE, fiecare stat membru are propriile reguli în materie de bonificaţii auto. Potrivit unui raport ACEA (European Automobile Manufacturers Association) din 2023, Belgia, Danemarca, Bulgaria, Finlanda, Letonia, Slovacia şi Suedia nu acordă stimulente financiare pentru autovehiculele electrice.

În cazul celorlalte state UE, situaţia arată în felul următor:



Concluzie

Afirmaţia făcută de Mircea Fechet este trunchiată. În Austria persoanele fizice pot beneficia de maximum 5.000 euro (3.000 euro stat +2.000 euro producător auto) pentru achiziţia unei maşini electrice. 

Pe de altă parte, Germania va oferi în continuare asemenea bonificaţii, anume 3.000 de euro, însă doar pentru autoturismele cu un preţ de cel mult 45.000 euro. Noul cuantum propus în cadrul Rabla (25.000 lei) este asemănător cu bonusurile oferite în doar câteva state membre, iar ministrul Fechet oferă strict exemplele similare. În schimb, țări precum Ungaria, Grecia, Cipru, Malta, Croaţia sau Luxemburg acordă subvenţii cuprinse între 7.350 şi 19.000 euro. 


*Foto: Mircea Fechet / Facebook

SUBIECTE CONEXE

SEO optimized by sem.ro SEO agency.