Cristian Popescu Piedone, fostul primar al sectorului 5, a vorbit despre problema traficului din București și despre măsuri pentru reducerea acestuia, la o dezbatere din perioada campaniei electorale, la Antena 3. Discutând despre ce ar face în acest sens din funcția de Primar General pentru care a candidat, Piedone a spus că Primăria Sectorului 5 deja a implementat un sistem de microbuze școlare, sugerând că ar face același lucru la nivel de București. A prezentat următoarele cifre în privința uneia din cauzele traficului:
„350.000 aproximativ de mașini sunt astăzi în trafic cei care în București își duc copiii la școală dimineața.”
Dacă traficul din București este blocat dimineața de aproximativ 350.000 de mașini, cu care părinții își duc copiii la școală.
În mod evident, nu există statistici exact pe acest subiect, însă putem folosi informații contextuale, care să ne ajute să ajungem la o concluzie aproape de adevăr. Vom corela, așadar, numărul de elevi înscriși la școlile din Capitală, cu numărul de mașini înmatriculate în Ilfov (presupunând că la școlile din București vin copii și din localități limitrofe).
Datele pentru anul școlar 2023-2024 privind populația școlară* în România arată că peste 530.000 de persoane au fost înscrise într-o formă formală de învățământ în zona București-Ilfov, dintre care 32,5% sunt studenți, aproximativ 172.000. Deci, fără a lua în considerare studenții, regiunea București-Ilfov a avut în ultimul an școlar aproximativ 358.000 de elevi.
Cu toate acestea, trebuie luat în considerare că:
-nu toți elevii sunt duși la școală cu mașina: ori au unitatea de învățământ în apropiere de casă (și, deci, merg pe jos), ori merg (însoțiți sau nu) cu mijloacele de transport în comun,
-o parte din acești elevi au cu siguranță cursuri după-amiaza (de regulă în cazul învățământului gimnazial și, în unele cazuri, și în cazul celui liceal), deci nu circulă dimineața,
-în majoritatea cazurilor, surorile și frații înscriși la aceeași școală sunt duși la școală în aceeași mașină.
Este adevărat, însă, că traficul din București se congestionează la orele dimineții, din cauza numărului mare de mașini de la orele respective. Indexul anual TomTom pe 2023 arată că Bucureștiul este unul din orașele în care, în medie, se petrece cel mai mult timp în trafic, la orele de vârf.
Bucureștiul nu a pus în practică un sistem de transport pentru școlari, Nicușor Dan (primarul Bucureștiului, proaspăt reales) justificând că asta ar presupune o cheltuială prea mare. În Italia, de exemplu, transportul pentru elevi este asigurat de autoritățile locale, un sistem asemănător regăsindu-se și în Spania, unde autobuzele școlare este gestionate de guvernele regionale. De pe site-ul Guvernului Marii Britanii aflăm că și elevii britanici beneficiază de autobuze școlare. Autobuze școlare (administrate de stat) există și în Franța, Țările de Jos și Lituania.
În București, autobuzele școlare au fost introduse, ca proiect-pilot, în șase școli, în anul 2019. Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a renunțat la acest serviciu în anul următor, considerând că este prea scump. Totuși, elevii beneficiază de gratuitate la transportul public local, inclusiv metropolitan și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar, pe tot parcursul anului școlar.
Afirmația lui Cristian Popescu Piedone este trunchiată. Este adevărat că Bucureștiul este unul din cele mai aglomerate orașe din lume din punct de vedere al traficului și că nu există un sistem de transport public destinat elevilor. Însă numărul de mașini care circulă dimineața în București pentru a duce copiii la școală nu are cum să fie de 350.000.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.