„Reînnoirea în 2021 de către ministrul USR al Transporturilor, Cătălin Drulă, a unui fir al liniei de cale ferată Făurei - Buzău, a costat 12 milioane de euro. Rezultatul lucrării: o oră economie de timp pe 40km.
Ar trebui să urmeze reînnoirea celuilalt fir al căii ferate, sensul Buzău - Făurei. Costul prevăzut în Programul de acțiune recent adoptat de guvern este de aproape 200 de milioane de euro”
Adevărat
Barometru Factual
Transport
Data verificării: 21.01.2022
www.factual.ro
Sursa afirmației: Facebook

Context

Partidul USR PLUS a postat o imagine în oglindă a fostului ministru USR al Transporturilor, Cătălin Drulă și a actualului ministru PSD, Sorin Grindeanu, care sugerează că aceeași rută care a fost reabilitată pe un fir cu 12 milioane de euro, va fi refăcută pe sensul opus, cu 200 de milioane de euro. 

Fotografia este însoțită de textul:

„Diferența dintre USR și PSD.
Reînnoirea în 2021 de către ministrul USR al Transporturilor, Cătălin Drulă, a unui fir al liniei de cale ferată Făurei – Buzău, a costat 12 milioane de euro. Rezultatul lucrării: o oră economie de timp pe 40km.
Ar trebui să urmeze reînnoirea celuilalt fir al căii ferate, sensul Buzău – Făurei. Costul prevăzut în Programul de acțiune recent adoptat de guvern este de aproape 200 de milioane de euro.
Ministrul Sorin Grindeanu trebuie să explice aceste sume”.

Ce verificăm?

Ce a însemnat reînnoirea căii ferate Făurei-Buzău, cât a costat și ce este prevăzut în proiectul de reabilitare propus în mandatul ministrului Grindeanu, pentru sensul invers.

Verificare

Contractele pentru reînnoirea rutei Buzău-Făurei au fost scoase la licitație de CFR, prin Regionala Galați. 

În SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice) apar două anunțuri de atribuire  (lotul I și lotul II) pentru această rută, împărțită în două tronsoane (Buzău-Cilibia și Cilibia-Făurei), cu un total de 38,6 kilometri. 

Costurile sunt de 49,7 milioane lei (puțin peste 10 milioane euro). 

Lucrările se referă la ȋnlocuire la rând a suprastructurii căii”, termenul tehnic pentru înlocuirea tuturor șinelor, traverselor de beton, pietrișului și materialelor de la trecerile de nivel.

Contractele pentru cele două loturi au fost câștigate de asocierea Wiebe Romania SRL/ Swietelsky Construcții Feroviare SRL și au fost semnate pe 14 iulie, conform datelor publicate în Sistemul Electronic de achiziții publice. Lucrările au început în luna iulie, iar în septembrie, așa cum relatează presa locală, după o vizită a ministrului Drulă pe șantier, erau deja destul de avansate.

Potrivit CFR, viteza maximă de rulare pe tronsonul respectiv era de 41-45 de minute, iar după finalizarea lucrărilor, trenurile Interregio vor putea ajunge la viteza maximă de 120 km/h și vor parcurge cei aproximativ 40 km în 27 de minute.

Ca o ultimă observație, textul USR PLUS face referire la cele două fire de cale ferată, denumindu-le Buzău-Făurei, respectiv Făurei-Buzău, însă în termeni tehnici, ele sunt denumite firul I și firul II. Este un detaliu puțin important în practică, pentru că firele sunt operaționale în ambele sensuri, dar este important pentru dezambiguizare. Firul reabilitat în mandatul lui Cătălin Drulă este firul II, urmând să fie reabilitat și firul I.

Drept urmare, prima parte a afirmației din textul USR PLUS este adevărată, linia Buzău-Făurei se reface cu un contract estimat inițial la peste 10 milioane de euro (la care se pot adăuga, în anumite limite, costuri suplimentare), cu sursă de finanțare de la bugetul de stat.

Unde apare suma de 200 de milioane de euro pentru refacerea celuilalt fir al rutei? În Planul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030, propus pentru aprobare în 30 decembrie 2021, suma estimată pentru refacerea rutei este de 190,4 milioane de euro. 

După comunicatul USR PLUS, ministerul Transporturilor a reacționat, afirmând că ruta nu va suferi doar o reînnoire, ci o modernizare care ar urma să crească viteza de deplasare nu doar la 120 km/h, ci la 160 km/h. Având în vedere că ruta are mai puțin de 40 de kilometri, diferența ar reprezenta o economie totală de nici 8 minute, pentru o diferență de preț de 180 de milioane de euro (extrapolând, ar însemna o cheltuială de 22,5 milioane de euro pentru fiecare minut câștigat).

Comunicatul de presă al ministerului, semnat de purtătorul de cuvânt Alin Șerbănescu, subliniază că modernizarea nu este similară cu lucrările de întreținere”. Chiar dacă acest lucru este adevărat, așa cum arată și Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare, documentele par să îl contrazică în legătură cu ruta Buzău-Făurei. În Planul Investițional, proiectul apare cu codul R, și nu cu codul M:

În plus, comunicatul ministerului aduce în discuție posibilitatea alocării de fonduri PNRR pentru modernizarea acestui sector. Reamintim că toate proiectele finanțate prin PNRR trebuie să fie finalizate până la sfârșitul lui 2026. În Planul Investițional propus sub mandatul lui Sorin Grindeanu, ruta Buzău-Făurei apare ca posibilitate de finanțare, după anul 2027:

 

Concluzie

Comunicatul USR PLUS este adevărat. În mandatul lui Cătălin Drulă, un fir al sectorului Buzău-Făurei a fost contractat pentru reabilitare (lucrările au început în iulie anul trecut) cu peste 10 milioane de euro. În Planul Investițional propus în mandatul lui Sorin Grindeanu, celălalt fir al rutei are un cost estimat de 190 de milioane de euro. Dacă s-ar realiza o modernizare la cele mai înalte standarde, economia de timp făcută pe acest tronson ar însemna doar 8 minute în minus, cu un cost suplimentar de aproape 180 de milioane de euro.

SUBIECTE CONEXE

SEO optimized by sem.ro SEO agency.