Înainte votului pe moţiunea simplă a PNL pe tema învăţământului, Valentin Popa, ministrul Educaţiei Naţionale, a făcut o serie de declaraţii, menite să combată argumentele din textul moţiunii. Cu privire la rezultatele înregistrate de elevii români la testele PISA, Valentin Popa a declarat următoarele:
România, alături de Portugalia, a înregistrat cea mai bună creştere raportată la prima administrare, din anul 2001, rezultatele de la testarea PISA din anul 2015 arată că, prin raportare la administrările anterioare din aniii 2012, 2009 şi 2006, România se poziţionează pe un trend uşor crescător.
Dacă evoluţia rezultatelor înregistrate de elevii români la testele PISA este cea descrisă de ministrul educaţiei.
Pentru început, vom vedea ce reprezintă testele PISA şi care este relevanţa rezultatelor obţinute la aceste teste.
PISA (acronim pentru Programme for International Student Assessment, Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor) reprezintă o serie de teste standardizate, destinate elevilor de 15 ani din mai multe ţări. PISA a fost iniţiată de OECD (Organizaţia pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare), începând cu anul 2000. Cele trei discipline care sunt verificate prin testele PISA sunt matematica, citirea (lectură) şi ştiinţele, iar verificarea nu se referă numai la stăpânirea cunoştinţelor de bază, ci şi la contextualizarea şi utilizarea acestora, mai ales în cazuri ce nu se limitează la o singură disciplină. În plus, statisticile rezultate din centralizarea datelor conexe testelor PISA nu reprezintă numai punctajul obţinut de elevi; pe site-ul OECD pot fi consultate statistici care arată legătura dintre caracteristicile şcolii sau mediul din care provine elevul şi rezultatele sale.
Am consultat datele disponibile pe site-ul oficial pentru a vedea evoluţia rezultatelor medii în cazul elevilor români. Având în vedere că punctajul obținut reprezintă singurul criteriu invocat de Valentin Popa, ne vom rezuma la acesta.
Precizăm că am folosit următoarea regulă pentru a calcula diferenţa în cazul tuturor statelor: cele mai recente rezultate la fiecare dintre categoriile de testare în comparaţie cu primul an pentru care avem date disponibile în cazul României – în cazul probei de citire, este vorba despre anul 2000, iar pentru matematică şi ştiinţe, 2006. Am eliminat din tabel statele pentru care această comparaţie nu putea fi efectuată (spre exemplu Vietnam, pentru care nu există date mai vechi de 2012). Puteţi consulta intregul tabel aici.
https://datawrapper.dwcdn.net/LCzFP/1/
Din datele de mai sus observăm următoarele:
România nu a înregistrat, aşadar, cea mai bună creştere în niciunul dintre cazurile prezentate, deși remarcăm trendul ascendent.
Afirmaţia lui Valentin Popa este parțial falsă – România nu a înregistrat cea mai bună creştere raportată la prima administrare a testelor, însă o ușoară creștere a scorului mediu este prezentă.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.