Dezinformări rețele sociale
Data postării: 30.08.2022
www.factual.ro
DEZINFORMARE | O fotografie cu o persoană care a suferit de cancer, folosită la creșterea expunerii unei pagini

“Doar ce am terminat chimioterapia, aș fi foarte bucuroasa daca mia-ti ura viață lungă și fericită!”, se arată în postarea de pe pagina Mango Music Romania.

Aceasta a adunat peste 9.400 de aprecieri și 4.700 de comentarii, majoritatea cu mesaje de solidaritate. În ultimele 24 de ore, fotografia a strâns, în total, aproape 365.000 de vizualizări.

Textul este însoțit de un selfie cu o femeie la volanul unei mașini. Sursa imaginii este site-ul oficial al unui centru de tratament pentru cancer din Statele Unite și însoțește un articol din 2019, publicat în secțiunea de bloguri, unde sunt prezentate poveștile celor care au învins boala.

Femeia din fotografie se numește Jackie Turner și a fost diagnosticată în 2018 cu limfomul Hodgkin. Acesta reprezintă un tip de cancer al sistemului limfatic, o componentă esențială a sistemului imunitar. După șase luni de chimioterapie, Jackie Turner s-a însănătoșit. Articolul care prezinta povestea sa este însoțit de o fotografie ulterioară recuperării, dar și de sfaturi privind combaterea efectelor secundare ale chimioterapiei.

Fotografia inițială a fost distribuită de diverse conturi din România, fără permisiunea femeii și cu trimiteri vagi, făcând publicul să creadă că este vorba despre o pacientă locală. Scopul este creșterea vizibilității paginilor respective.

În cazul acestei pagini, postarea a adunat aproape 500 de aprecieri, 158 de comentarii și vine însoțită de un link catre un articol cu un presupus citat al președintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski.

Într-un alt caz, un profil din Grecia a distribuit imaginea împreună cu o poveste despre o verighetă pierdută în mare și recuperată ulterior de un străin care a făcut scufundări special în acest scop, pe timpul nopții.

Acest tip de păcăleli se numesc, în limbajul tehnic al social-media, ”hoax”. Definiția din dicționarul britanic este ”a păcăli sau a decepționa pe cineva”. Scopul acestui tip de dezinformare este, de regulă, de a crește vizibilitatea unei pagini.

SEO optimized by sem.ro SEO agency.