Dezinformări rețele sociale
Data postării: 19.07.2024
www.factual.ro
FALS | Comisia Europeană nu a decis ca transportatorii ucraineni să nu mai poată fi opriți în trafic sau la vamă

Prelungirea unui acord dintre Ucraina și Uniunea Europeană privind liberalizarea transportului rutier de mărfuri, cu aprobarea unor modificări, a stârnit dezinformare în mediul online. Într-o postare pe Facebook, un utilizator susține că, prin acest acord, UE a dat undă verde la ilegalități din partea șoferilor ucraineni care transportă mărfuri în statele membre ale Uniunii. 

Postarea respectivă are atașată și captura de ecran a unei știri publicate de site-ul national.ro, cu titlul „Comisia Europeană a decis. Transportatorii ucraineni nu mai pot fi opriți nici la vamă, nici în trafic”. 

De asemenea, utilizatorul Facebook susține: „Dacă vreți să transportați droguri, arme, să aduceți în România deșeuri și gunoaie, să transportați lemn peste greutatea admisă sau lemn furat din păduri, dacă vreți să transportați migranți sau să circulați cu autocamioanele și autoutilitarele care nu mai corespund dpdv. tehnic cu norme de poluare interzise de altfel în UE… etc, închiriați transportatori din Ucraina sau mai avantajos, făceți-vă firmă în Ucraina și înmatriculați mașinile acolo și veți putea transporta orice oricum”.


Ce prevede, de fapt, acordul Ucraina-UE

 

Înțelegerea despre care se vorbește în postare este acordul dintre UE și Ucraina, de modificare a acordului deja existent, privind transportul rutier de mărfuri, care a fost semnat în vara anului 2022. Această înțelegere a apărut în urma conflictului armat dintre Ucraina și Rusia, care a afectat rutele tradiționale ale transportatorilor ucraineni. Acordul a venit ca un sprijin pentru economia Ucrainei, prin liberalizarea operațiunilor de tranzit și de transport bilateral internațional. 

Acordul dintre UE și Ucraina este acum prelungit până în 30 iunie 2025. Din cauza unei greve a transportatorilor polonezi, deranjați că ucrainenilor nu li se cereau permise de trecere, actul a suferit modificări care să aducă reguli mai stricte pentru șoferii ucraineni și pentru a evita ilegalitățile.

Spre exemplu, în varianta anterioară, acordul permitea transportatorilor ucraineni și din UE să tranziteze și să opereze între teritoriile lor fără a fi nevoie de autorizații speciale pentru aceste operațiuni și aducea recunoaștere documentelor conducătorului auto ucrainean. Tranzitarea țărilor UE era mai ușoară pentru transportatorii ucraineni.

Noua variantă, aprobată în iunie 2024, prevede că transportatorii sunt obligați să aibă la bord autorizația de efectuare a transportului internațional de mărfuri (articolul 5a). Inclusiv transportatorii cu camioane goale sunt obligați, de acum, să prezinte documente la ieșirea de pe teritoriul țării (articolul 5b). 

Pe lângă acestea, șoferii ucraineni trebuie să își lipească un autocolant specific pe parbrizul vehiculului, pentru a putea beneficia de drepturile acordate în cadrul acordului (articolul 5c). Fără acesta, transportul nu va fi recunoscut. 

De asemenea, documentul nu prevede interzicerea controalelor pentru șoferii ucraineni, ci faptul că aceste controalele „nu trebuie să fie sistematice, în special la frontiere și trebuie organizate astfel încât să reducă la minimum impactul asupra fluxurilor de transport și, în orice caz, să prevină perturbările acestora” (articolul 5b). Practic, pentru a fluidiza traficul transfrontalier, Comisia Europeană cere controale mai eficiente, chiar automatizate, care să nu-i rețină pentru mult timp pe transportatorii ucraineni. 


Legislațiile naționale trebuie în continuare respectate

 

Important de menționat este că noul acord nu îl anulează pe primul, aprobat în 2022. Așadar, în continuare transportatorii ucraineni trebuie să respecte legislația națională din țara prin care tranzitează. În acordul inițial, la articolul 10, se precizează câteva măsuri de salvgardare, conform cărora: 

„Oricare dintre părți poate lua măsuri de salvgardare adecvate, în cazul în care consideră că operațiunile de transport efectuate de operatorii de transport rutier de mărfuri ai celeilalte părți reprezintă o amenințare la adresa siguranței rutiere. Măsurile de salvgardare trebuie să fie luate cu respectarea deplină a dreptului internațional, să fie proporționale și limitate, în ceea ce privește domeniul de aplicare și durata lor, la ceea ce este strict necesar pentru a remedia situația sau pentru a menține echilibrul prezentului acord”, se arată în document.

La articolul 10 nu s-au adus modificări prin noul acord, așa că prevederile rămân aceleași. 

Totodată, o altă modificare prin noul acord (articolul 5d), prevede specific că autoritățile fiecărei țări monitorizează dacă transportatorii își respectă obligațiile și că se iau măsuri pentru identificarea celor care încalcă prevederile acordului, inclusiv printr-un comportament abuziv și repetitiv (cum ar fi conducerea sub influența alcoolului, a drogurilor, depășirea limitelor de viteză sau încălcarea altor reguli de circulație). 


Concluzie

 

Având în vedere atât acest aspect, cât și faptul că în document nu se menționează interzicerea efectivă a controalelor în trafic sau la frontieră, astfel că informația transmisă în spațiul public este falsă.

SEO optimized by sem.ro SEO agency.