Un utilizator Facebook susține într-o postare că urmele lăsate în atmosferă de avioanele cu motor cu reacție formează umbre și au coloraturi diferite din cauza substanțelor chimice lansate.
„Voi, ăștia care sunteți la curent cu explicațiile demonstrate științific, spuneți-ne și nouă cum este posibil ca dârele de de vapori de apă condensată lăsate de avioane să formeze umbre în văzduh dacă nu au în compoziție conțin și alte substanțe chimice ?”.
Utilizatorul face trimitere la adepții teoriei conspirației „Chemtrails”.
Adepții ei consideră că organizațiile oculte mondiale urmăresc controlul populației prin lansarea în atmosferă de substanțe chimice care au efect asupra controlului demografic. Factual a scris mai multe articole despre acest subiect care pot fi consultate aici, aici, aici, etc.
Aceste urme sunt denumite „contrails” și sunt vaporii de apă condensați lăsați în atmosferă de avioanele cu reacție.
„Urmele de condensare nu sunt ceva nou. Acest tip artificial de nor a început să fie observat din momentul în care oameni au început să zboare folosind motoare cu reacție. “Urmele de condensare” se formează atunci când gazele (în principal vapori de apă) care părăsesc motorul avionului se amestecă cu aerul mai rece din mediul înconjurător ceea ce duce la formarea cristalelor de gheață. În funcție de caracteristicile mediului înconjurător, “urmele de condensare” pot fi observate pentru un timp scurt sau pentru perioade mai lungi. Altfel, dacă aerul este foarte uscat, atunci cristalele de gheață se vor transforma în vapori de apă iar “urmele de condensare” vor dispărea în câteva minute. Dacă în schimb avionul trece printr-o regiune în care aerul este umed atunci “urmele de condensare” vor avea un timp de viață mai mare iar în timp lățimea lor va crește. (În acest caz este destul de greu de diferențiat între “urmele de condensare” și norii de tip cirrus care se formează în mod natural). În ceea ce privește compoziția chimică a “urmelor de condensare” ele sunt în principal formate din vapori de apă, la care se adaugă dioxid de carbon și cantități foarte mici de hidrocarburi nearse, oxizi de azot și particule de funingine. Nu avem de-a face cu amestecuri de substanțe folosite în scopuri militare”, a explicat cercetătorul științific Bogdan Antonescu într-un articol publicat anterior pe Factual.ro.
Un articol științific arată că nuanțele diferite ale acestor urme de condensare sesizate de utilizatorul Facebook provin din concentrația de sulf din combustibilul aeronavelor. Practic, când sunt observate cu Soarele în spate, urmele de condensare cu conținut scăzut de sulf au nuanțe de gri, fiind într-un contrast slab în comparație cu stratul de nori.
Urmele de condensare cu conținut ridicat de sulf par ușor maro-violet cu un contrast mai ridicat față de stratul de nori.
Astfel, prin metodele de spectrometrie optică se pot determina concentrația de sulf dintr-un combustibil. Pentru informații de specialitate poate fi lecturat un articol de specialitate în care se prezintă modalitatea de formare a urmelor de condensare în funcție de tipul de combustibil folosit de avioane.
Un articol publicat de o echipă de oameni de știință din cadrul Centrului de Cercetare NASA despre proprietățile fizice și optice ale urmelor de condensare arată că proprietățile contrals-urilor sunt similare cu cele ale formațiunilor noroase cirrus. De altfel, acest tip de nori se pot dezvolta și din contrails care pot deveni cirrus, cirrostratus și cirrocumulus.
Un set complet de informații oficiale despre contrails poate fi accesat aici.
Afirmațiile utilizatorului Facebook despre contrails sunt FALSE pentru că aceste urme de condensare din atmosferă sunt rezultatul unui fenomen fizic natural al aerului mai cald eliminat într-o atmosferă cu temperaturi mai scăzute.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.