Într-o postare care preia un articol publicat online, un utilizator Facebook lansează ideea că Forumul Economic Mondial ordonă guvernelor lumii să raționalizeze combustibilul și carnea.
În primul rând, Forumul Economic Mondial nu poate da ordine Guvernelor. Rolul său este, conform statutului, de a pune laolaltă lideri politici, de afaceri, culturali și alți lideri ai societății, pentru găsi cele mai bune soluții la problemele globale. Forumul este o fundație non-profit, înființată în 1971 de economistul Klaus Schwab și are sediul în Geneva, Elveția. Reuniunile anuale au loc la Davos, iar în urma consultărilor, Forumul publică un raport anual. Rapoartele, analizele și sugestiile Forumului au strict caracter consultativ, pentru că WEF nu are niciun fel de putere administrativă.
În raportul de anul acesta, cuvântul raționalizare apare o singură dată, într-un citat preluat dintr-o publicație britanică. Contextul în care apare acest cuvânt este descrierea peisajului socio economic post-pandemic, cu accent pe pericolul apariției problemelor de sănătate pe termen lung, din lipsa unor politici sanitare adecvate, a inechităților sociale și a problemelor din sistemele de sănătate. Citatul exact în care apare termenul de raționalizare este:
„Stresul financiar cronic și raționalizarea unor elemente esențiale – cum ar fi a alege între
încălzire și mâncare – vor avea impact psihologic și fizic, pe termen lung, chiar şi asupra persoanelor sănătoase”.
Jurnalistul citat în raport a abordat în articolul său problema englezilor, care trebuie să facă față unei ierni grele, cu costuri mari și care vor avea de ales între a cheltui bani pe mâncare sau pe încălzire. Oricare dintre alegeri ar avea consecințe asupra sănătății acestora, pe termen lung, se arată în articol.
Ce informații folosește articolul postat de utilizatorul Facebook
Articolul preluat de utilizatorul Facebook este un amestec de jumătăți de adevăr, cu false asocieri și aprecieri personale. Autorul folosește ca argument un studiu publicat de doi profesori universitari de la Leeds, pe care îi leagă, fără nicio dovadă, de Forumul Economic Mondial.
Potrivit unui studiu realizat de academicieni aliniați globaliștilor, raționalizarea în stilul celui de-al Doilea Război Mondial este răspunsul la așa-numita criză climatică.
Cei doi oameni de știință, Nathan Wood și Rob Lawlor, abordează în studiul lor problema raționalizării ca soluție la schimbările climatice, o soluție rapidă și echitabilă. Studiul cercetătorilor din Leeds, publicat într-o prestigioasă revistă, Ethics, Policy & Environment, susține că raționalizarea a fost greșit „neglijată” ca opțiune de politică pentru atenuarea schimbărilor climatice.
„Argumentele noastre din această lucrare se bazează pe analiza economică și cercetarea istorică a raționalizării în Marea Britanie în timpul (și după) cele două războaie mondiale, evidențiind poveștile de succes și corectând concepțiile greșite”, se menționează în studiu.
Mai exact, cercetătorii susțin că guvernele ar putea raționaliza diverse bunuri, cum ar fi zborurile, benzina, energia de uz casnic și chiar carnea sau îmbrăcămintea, pentru a scădea emisia de CO2.
În articolul preluat de utilizatorul Facebook se prezintă o parte din ideile celor doi cercetători, dar informațiile reale, din studiu, sunt legate de speculații și opinii personale. Între diverse idei apare și numele Forumului Economic Mondial.
Deja sunt puse în aplicare noi sisteme de limitare a mobilității și a consumului personal și cu siguranță vor urma și altele. Propunerile recente privind așa-numitele “orașe de 15 minute” au stârnit numeroase critici în întreaga lume, inclusiv în orașe precum Oxford, unde urmează să aibă loc teste pilot. Începând cu 2024, Oxford va fi împărțit de consiliul local într-o serie de șase “cartiere” separate, iar deplasarea cu mașina între acestea va fi puternic restricționată și va fi supusă unor amenzi în cazul în care nu este autorizată.
Locuitorii orașului vor putea solicita permise speciale care să le permită să circule cu mașina în alte cartiere timp de până la 100 de zile pe an. În caz contrar, aceștia trebuie să folosească transportul public, bicicleta sau să meargă pe jos pentru a se deplasa dintr-un cartier în altul. – sursa Ziuanews
Această informație pleacă de asemenea de la o bază reală. Există un plan al orașului Oxford pentru reducerea congestiei în trafic. Totuși, textul omite să menționeze că locuitorii orașului pot folosi, ca să se deplaseze în alte cartiere, centura exterioară, deci nu sunt constrânși să folosească mijloace alternative de transport, ci să folosească mai puțin străzile interioare, foarte aglomerate.
Teoria conspirației privind „orașele de 15 minute” a fost verificată de jurnalistul Carlton Reid, care explică de ce a avea un oraș mai puțin circulat, mai puțin aglomerat și mai puțin poluat este, de fapt, un beneficiu și nu o constrângere:
15 Minute City conspiracy theories debunked in 60 seconds. pic.twitter.com/itCb76OptJ
— Carlton Reid (@carltonreid) February 20, 2023
Forumul Economic Mondial și Teoria Conspirației
Formul de la Davos (denumirea prescurtată a Forumului Economic Mondial) este una dintre temele favorite ale teoriilor conspirației. La fel și inițiatorul acestuia, Klaus Schwab, considerat de conspiraționiști ca fiind una din sursele răului.
Factual.ro a demontat de mai multe ori informații false legate de Forumul de la Davos și de Klaus Schwab:
https://factual.ro/dezinformare/teoria-conspiratiei-marea-resetare/
CONCLUZIE
Afirmația utilizatorului Facebook, că Forumul Economic Mondial ordonă Guvernelor raționalizarea este FALSĂ. Argumentul folosit este, de fapt, un studiu al unor cercetători britanici care propun această soluție pentru scăderea amprentei de carbon. Pe de altă parte, Forumul de la Davos nu are ascendent asupra guvernelor pentru a putea ordona ceva. Rapoartele emise de acesta sunt doar consultative și informative.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.