O utilizatoare Facebook susține, într-o înregistrare video, că există o legislație europeană care pedepsește delictul de opinie în contextul războiului din Ucraina. Persoanele care au opinii pro-ruse riscă să rămână fără bani, fără case și să-și piardă libertatea, mai susține autoarea videoclipului. Este un discurs care se înscrie în propaganda pro-rusă și vom detalia mai jos de ce.
Ce afirmații se fac în video?
„Cum puteți ajunge la pușcărie pentru delict de opinie în contextul discuțiilor despre răzbel. (…) Haideți să citim împreună un fragment interesant din Decizia din 2014, mai exact din 17 martie a CE, cu privire la măsuri restrictive în raport cu acțiuni care subminează sau amenință integritatea teritorială, suveranitatea și independența teritorială a Ucrainei. Despre ce este vorba, în această Decizie, pe scurt. Este vorba de o decizie din 2014, de când a început bahaosul în acea țară, prin care cetățenii care distribuie informații sau militează sau spun efectiv lucruri care pot fi interpretate ca fiind o amenințare la integritatea teritorială, suveranitatea și independența Ucrainei să fie taxați, să fie expulzați din țară și să rămână fără bani. În ce sens? Pur și simplu ți se blochează conturile, devii un rusofil pus sub sancțiuni de țara în care te afli, ba chiar rămâi și fără casă. Deci, fiind expulzat, nu mai ai unde trăi. (….) Mi se pare foarte interesant cum poate fi aplicată această decizie din 2014, fix împotriva acelora pe care sistemul îi etichetează drept rusofili. Pe scurt, pot rămâne fără casă, fără bani, pot fi expulzați, pot suferi aceleași sancțiuni ca cele pe care le suferă anumite persoane sau companii, afiliate într-un fel real Rusiei”.
Ce prevede Regulamentul la care face referire utilizatoarea Facebook
Consiliul European a emis, pe 17 martie 2014, Regulamentul nr. 269, prin care se stabileau anumite măsuri restrictive, în contextul ocupării Crimeii de către Rusia.
Potrivit textului regulamentului, sancțiunile se aplică entităților fizice și juridice care subminează integritatea teritorială, suveranitatea şi independenţa Ucrainei. Într-o anexă la regulament, care este actualizată periodic de atunci, sunt menționate aceste entități despre care UE consideră că au acționat contra intereselor Ucrainei.
Ce sancțiuni prevede Regulamentul
(1) Se îngheaţă toate fondurile și resursele economice care aparţin, se află în proprietatea ori posesia sau sunt controlate de orice persoană fizică sau juridică, entitate sau organism sau de persoane fizice sau juridice, entităţi sau organisme asociate acestora, astfel cum figurează în lista din anexa I.
(2) Se interzice punerea la dispoziţie, direct sau indirect, a oricăror fonduri sau resurse economice către sau în beneficiul persoanelor fizice sau juridice, al entităţilor sau organismelor sau al persoanelor fizice sau juridice, al entităţilor sau organismelor asociate acestora, care figurează în lista din anexa I.
Așadar, Regulamentul specifică în mod explicit că de sancțiuni sunt vizate doar persoanele și entitățile care ajung pe lista atașată. Lista este actualizată în urma unor procese de verificare amănunțite.
Care sunt entitățile vizate
Documentul oficial stabilește și care sunt criteriile prin care o entitate fizică sau juridică ajunge în Anexa atașată Regulamentului și, implicit, este supusă sancțiunilor economice.
Anexa I include:
(a) persoanele fizice care sunt responsabile de acţiuni sau politici care subminează sau ameninţă integritatea teritorială, suveranitatea și independenţa Ucrainei sau stabilitatea ori securitatea în Ucraina, care sprijină sau pun în aplicare astfel de acţiuni sau politici sau care obstrucţionează activitatea organizaţiilor internaţionale în Ucraina;
(b) persoanele juridice, entităţile sau organismele care sprijină, cu resurse materiale sau financiare, acţiuni care subminează sau ameninţă integritatea teritorială, suveranitatea și independenţa Ucrainei;
(c) persoanele juridice, entităţile sau organismele din Crimeea ori Sevastopol a căror proprietate a fost transferată cu încălcarea dreptului ucrainean sau persoanele juridice, entităţile sau organismele care au beneficiat de pe urma unui asemenea transfer;
(d) persoanele fizice sau juridice, entităţile sau organismele care sprijină, cu resurse materiale sau financiare, factorii de decizie ruși care sunt responsabili de anexarea Crimeii sau de destabilizarea Ucrainei sau care beneficiază de pe urma acţiunilor acestora;
(e) persoanele fizice sau juridice, entităţile sau organismele care desfășoară tranzacţii cu grupările separatiste din regiunea Donbas a Ucrainei;
(f) persoanele fizice sau juridice, entităţile sau organismele care sprijină, cu resurse materiale sau financiare, guvernul Federaţiei Ruse, care este responsabil de anexarea Crimeei și de destabilizarea Ucrainei, sau care beneficiază de pe urma acţiunilor acestuia;
(g) oamenii de afaceri importanţi sau persoanele juridice, entităţile sau organismele implicate în sectoarele economice care furnizează o sursă substanţială de venituri guvernului Federaţiei Ruse, care este responsabil de anexarea Crimeei și de destabilizarea Ucrainei;
(h) persoanele fizice sau juridice, entităţile sau organismele care facilitează încălcări ale interdicţiei de a eluda dispoziţiile prezentului regulament, ale Regulamentelor (UE) nr. 692/2014 (1), (UE) nr. 833/2014 (2) și (UE) 2022/263 (3) ale Consiliului, precum și ale Deciziilor 2014/145/PESC (4), 2014/386/PESC (5), 2014/512/PESC (6) și (PESC) 2022/266 (7) ale Consiliului.
(2) Anexa I cuprinde motivele includerii pe listă a persoanelor fizice sau juridice, a entităţilor sau a organismelor vizate.
(3) Anexa I include, atunci când sunt disponibile, informaţiile necesare pentru identificarea persoanelor fizice sau juridice, a entităţilor sau a organismelor vizate.
În ceea ce privește persoanele fizice, astfel de informaţii pot cuprinde numele, inclusiv pseudonimele, data și locul nașterii, cetăţenia, numărul de pașaport și de carte de identitate, sexul, adresa, dacă este cunoscută, și funcţia sau profesia. În ceea ce privește persoanele juridice, entităţile și organismele, astfel de informaţii pot cuprinde denumirea, locul și data înregistrării, numărul de înregistrare și sediul.
Ca atare, pentru fiecare persoană fizică sau juridică trecută pe listă, apare și motivarea includerii ei.
Documentul este recunoscut și aplicat de toate statele membre ale Uniunii Europene.
În anexa inițială, din martie 2014, apăreau 21 de oligarhi și oficiali ruși direct implicați în finanțarea acțiunilor militare ale Rusiei sau în luarea deciziilor. Lista ajunsese la 208 poziții înainte de declanșarea războiului în Ucraina, în martie 2022.
Între timp, lista a ajuns la peste 1400 de persoane și firme în directă legătură cu conflictul.
De exemplu, ultimele 3 persoane adăugate, pe 16 decembrie 2022, sunt:
– șeful unei organizații paramilitare acuzat că recrutează voluntari pentru armata rusă
– un extremist din Donbas acuzat de torturarea și uciderea prizonierilor ucraineni
– un colaborator al grupării Wagner
Cităm motivarea Comisiei pentru includerea acestora pe lista sancționaților:
Stanislav Anatolyevich VOROBYOV – Stanislav Anatolyevich Vorobyov este șeful Mișcării Imperiale Ruse, o organizaţie paramilitară care susţine supremaţia rasei albe, care luptă în mod activ în Ucraina în numele guvernului rus. Mișcarea Imperială Rusă (RIM) a fost înfiinţată de Stanislav Vorobyov în 2002. Sub conducerea lui Stanislav Vorobyov, Mișcarea Imperială Rusă promovează naţionalismul etnic rus, încercând în același timp să alimenteze extremismul care susţine supremaţia rasei albe în Occident. Oferă formare paramilitară resortisanţilor ruși și membrilor organizaţiilor care împărtășesc aceeași viziune din alte ţări. Aripa sa armată, Legiunea Imperială, luptă activ în numele forţelor armate ruse în războiul Rusiei împotriva Ucrainei. Pe pagina sa oficială de internet, mișcarea declară „luptele din Ucraina împotriva uniaţilor și păgânilor, care reprezintă coloana vertebrală a forţelor armate ucrainene” ca fiind unul dintre principalele sale eforturi. Stanislav Vorobyov a recrutat personal voluntari pentru a lupta alături de forţele armate ruse în războiul Rusiei împotriva Ucrainei. În calitatea sa de lider al Mișcării Imperiale Ruse, Stanislav Anatolyevich Vorobyov este răspunzător pentru acţiuni sau politici care subminează sau ameninţă integritatea teritorială, suveranitatea și independenţa Ucrainei, sau stabilitatea ori securitatea în Ucraina, sau care obstrucţionează activitatea organizaţiilor internaţionale în Ucraina, acţiuni sau politici pe care le sprijină ori le pune în aplicare.
Viktor Yuryevich ANOSOV – Viktor Yuryevich Anosov este membru în consiliul de administraţie al „Uniunii Voluntarilor din Donbas”, o organizaţie paramilitară care luptă activ alături de forţele armate ruse în războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. În calitatea sa de membru în consiliul de administraţie al Uniunii Voluntarilor din Donbas, Viktor Anosov a fost staţionat în Sloviansk, regiunea Doneţk, luptând în numele forţelor armate ruse. În plus, Viktor Anosov a ocupat funcţia de președinte al „tribunalului” militar al așa-numitei „Republici Populare Doneţk”, calitate în care a fost responsabil de torturarea și asasinarea prizonierilor ucraineni. Unităţile de luptă ale Uniunii Voluntarilor din Donbas care au contracte cu Ministerul Apărării din Rusia și membrii acestora au fost însărcinaţi cu furnizarea de sprijin direct pentru acţiunile militare ruse. În plus, Uniunea Voluntarilor din Donbas a efectuat operaţiuni de recunoaștere, cum ar fi colectarea de informaţii și cercetarea pentru forţele ruse, inclusiv identificarea locaţiilor pentru atacurile militare ruse împotriva ţintelor din Ucraina. În calitatea sa membru în consiliul de administraţie al „Uniunii Voluntarilor din Donbas”, Viktor Yuryevich Anosov este răspunzător pentru acţiuni sau politici care subminează sau ameninţă integritatea teritorială, suveranitatea și independenţa Ucrainei, acţiuni sau politici pe care le sprijină ori le pune în aplicare.
Yan Igorevich PETROVSKIY – Yan Igorevich Petrovskiy este liderul și comandantul grupului paramilitar rus denumit „Grupul operativ Rusich”, care menţine legături cu compania militară privată rusă Wagner Group, funcţionând, posibil, ca subunitate a Wagner. Grupul operativ Rusich participă la lupte alături de armata Rusiei în războiul de agresiune împotriva Ucrainei. Rusich are o istorie îndelungată de lupte alături de reprezentanţii susţinuţi de Rusia în regiunea Donbas din Ucraina, iar în 2015 mercenarii Rusich au fost acuzaţi de comiterea de atrocităţi împotriva unor soldaţi ucraineni decedaţi sau capturaţi, fiind și filmaţi în acest sens. În calitatea sa de lider și comandant al Grupului operativ Rusich, Yan Igorevich Petrovskiy este răspunzător pentru acţiuni sau politici care subminează și ameninţă integritatea teritorială, suveranitatea și independenţa Ucrainei, sau stabilitatea ori securitatea în Ucraina, sau care obstrucţionează activitatea organizaţiilor internaţionale în Ucraina, acţiuni sau politici pe care le sprijină ori le pune în aplicare.
Regulamentul prevede doar sancțiuni pentru persoanele fizice sau juridice ale căror acțiuni au efecte directe în ceea ce privește suveranitatea și independența Ucrainei, în destabilizarea acesteia sau în finanțarea acțiunilor militare ale Rusiei sau ale unor grupări separatiste ce acționează pe teritoriul statului vecin.
Și România a aplicat prevederile acestui Regulament, în cazul unor entități controlate de un oligarh aflat pe lista de sancțiuni.
„ANAF a pus în aplicare prevederile art. 2 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr.269/2014 privind măsuri restrictive în raport cu acţiunile care subminează sau ameninţă integritatea teritorială, suveranitatea şi independenţa Ucrainei pentru entităţile TMK Artrom SA, TMK Assets SRL şi TMK Europe GMBH, controlate în mod indirect prin intermediul entităţii TMK Steel Holding United (CY), de către o persoana fizică aflată pe lista de sancţiuni dispuse la nivelul Uniunii Europene. În conformitate cu Regulamentul UE nr. 269/2014, ‘se îngheaţă toate fondurile şi resursele economice care aparţin, se află în proprietate ori posesia sau sunt controlate de orice persoană fizică sau juridică, entitate sau organism sau de persoane fizice sau juridice, entităţi sau organisme asociate acestora, astfel cum figurează în Anexa I’”, comunicat ANAF, martie 2022.
CONCLUZIE
Ideile propagate de utilizatoarea Facebook sunt FALSE. Regulamentul 269/2014 nu are nicio prevedere care vizează opiniile personale sau libertatea de expresie.
De altfel, libertatea de exprimare este garantată de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene care, la articolul 11, stipulează:
(1) Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie și libertatea de a primi sau de a transmite informații sau idei fără amestecul autorităților publice și fără a ține seama de frontiere.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.