Un utilizator Facebook a postat o presupusă știre în care se titrează că un pilot din Germania ar fi fost concediat pentru că a uitat să împrăștie în atmosferă „chemtrails”.
„Un pilot a refuzat să pulverizeze chemtrails. Pilot al Lufthansa în vârstă de 36 de ani, își apără în prezent apelul la Tribunalul Muncii din Nürnberg, după ce a refuzat în mod conștiincios să pulverizeze chemtrails în timpul unui zbor.”, se arată în postare.
Articolul din postare fost preluat din der-postillon.com, o publicație online de satiră și umor din Germania. Articolele publicate sunt similare cu cele de pe site-ul românesc timesnewroman.ro.
De altfel, în secțiunea „Întrebări frecvente” de pe site-ul der-postillon.com scrie că
„Este adevărat ce scrie în Postillon?
Nu, tot ce apare în Postillon sunt articole de satiră și, prin urmare, totul este inventat în mod deliberat. Toate personajele care apar sunt fictive, iar orice asemănare cu persoane reale este pur întâmplătoare. Acest lucru ar trebui să fie evident, deși numeroase comentarii arată că multe dintre informațiile de aici sunt luate în serios.”
Pe acest site sunt postate articole potrivit cărora magnatul Elon Musk ar vrea să preia publicația pentru 70 de miliarde de dolari. Un alt articol de satiră prezintă virusul boala Covid-19 ca fiind un produs software pe care Bill Gates se pregătește să îl lanseze pentru utilizatori, sau că, pentru a scăpa de schimbările climatice sute de guvernați au părăsit Pământul într-o rachetă.
Pe site-ul publicației din Germania sunt zeci de articole satirice despre subiectul „chemtrails”.
Teoria conspirației chemtrails a apărut în anii 1990 și a devenit din ce în ce mai la modă, odată cu răspândirea rețelelor de socializare. Facebook abundă în postări apocaliptice despre urmele așa-zis toxice, lăsate pe cer de aeronavele care le-ar pulveriza intenționat, asupra populațiilor fără apărare, cu scopul de a controla oamenii.
De fapt urmele lăsate în atmosferă de avioane se numesc „contrails”. Provin de pe urma condensării vaporilor eliminați de motoarele avioanelor cu reacție. Este nevoie de anumite condiții de temperatură și umiditate, astfel încât apa să înghețe, iar urmele să persiste. Un studiu a relevat că aceste contrails apar cam în 18% dintre zboruri.
Factual.ro a publicat mai multe articole cu această temă. Ele pot fi accesate aici, aici, aici, aici, aici, etc.
Așadar, utilizatorul a luat de bună informațiile publicate de un ziar de satiră, fără să precizeze acest lucru.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.