Într-un videoclip recent postat pe Facebook, prezentatorul de televiziune Dan Negru exprimă, în mod preponderent ironic, ideea că, opus impresiei generale că ”în lumea civilizată” e plin de mașini electrice, în Statele Unite, de fapt, acestea lipsesc. Prezentatorul a filmat un clip pe un drum din SUA și l-a însoțit de următorul text:
„M-au dresat spunându-mi că-n lumea civilizată dispare cashul. În America cashul e la căutare, plătești cash, primești reduceri. M-au dresat că-n lumea civilizată viitorul e al mașinilor electrice. În America le-am căutat cu lumânarea. Nu le-am găsit.…”
Dan Negru se folosește de un tertip des întâlnit în discursul conspiraționist: folosirea exemplului personal sau al unui fragment restrâns de spațiu/timp, pentru a contrazice date oficiale, statistici și studii.
Datele indică faptul că acest segment a cunoscut o creștere semnificativă în ultimii ani. Secretarul Energiei al Statelor Unite, Jennifer M. Granholm, a afirmat, despre vânzările de vehicule electrice din 2023, că au crescut cu 50% față de anul precedent.
„În 2023, au fost vândute în Statele Unite peste 1,4 milioane de vehicule electrice – o creștere de 50% într-un singur an”.
Conform Centrului de cercetare Argonne al Universității din Chicago, în total, în jur de 4,7 milioane de vehicule electrice au fost achiziționate în Statele Unite, până la finalul lunii decembrie 2023.
Este adevărat, însă, că există multe alte state cu o piață a mașinilor electrice mult mai dezvoltată.
Cu toate că datele indică progrese semnificative în adoptarea tehnologiei electrice, SUA se află în urma Chinei și Europei, conform raportului publicat de Bloomberg NEF, în iunie 2023.
„În primele șase luni ale anului 2023, vehiculele electrice au reprezentat 33% din totalul vânzărilor în China, 35% în Germania și 90% în Norvegia. Aceste procente includ atât vehiculele electrice cu baterie, cât și vehiculele electrice hibride plug-in”.
În comparație cu alte țări, procentul vehiculelor electrice în Statele Unite este mai mic, iar un motiv pentru acest aspect este costul redus al combustibilului în SUA.
În SUA, prețurile mai mici la combustibil furnizează un stimulent economic pentru utilizarea vehiculelor cu motoare tradiționale, iar aceasta poate fi o piedică în creșterea pieței vehiculelor electrice. Conform graficului de mai sus, prețurile la benzină în SUA au atins apogeul în iunie 2022 și au fost cel mai scăzute în aprilie 2020.
Hărțile de mai jos arată unde este situată America pe scara prețurilor la benzină și motorină. La momentul actualizării, 8 ianuarie 2024, prețurile la benzină și motorină în Statele Unite sunt mai mici decât în multe alte țări dezvoltate. Prețul benzinei pe litru de combustibil în SUA este de 0.897 de dolari, iar prețul motorinei pe litru de combustibil este de 1.011 dolari.
Este important să evidențiem că prețul scăzut al combustibilului în SUA nu este singurul factor care influențează adopția vehiculelor electrice în această țară. Conform unui sondaj Cox Automotive care a ajuns la 1.024 de consumatori și 152 de distribuitori, primele bariere în a cumpăra un automobil electric sunt lipsa infrastructurii de încărcare pentru vehiculele electrice, prețul de achiziție al vehiculelor electrice și costul înlocuirii bateriei de încărcare.
Conform raportului Global Payments realizat de compania FIS, principala metodă de plată utilizată de cetățenii americani a rămas cardul de credit (40%), în timp ce numerarul a reprezentat 12% din valoarea tranzacțiilor, în 2022.
În același raport, găsim informația conform căreia „numerarul continuă să joace un rol esențial în majoritatea economiilor”, reprezentând 7,6 trilioane de dolari în cheltuieli de consum pe parcursul anului 2022. Deși utilizarea banilor cash a cunoscut o scădere în multe țări, în unele a rămas stabilă, iar în altele a înregistrat creșteri moderate. În Italia, proporția tranzacțiilor cu numerar la punctele de vânzare (POS) a rămas constantă la 27% în 2021 și 2022. În schimb, în Statele Unite a crescut de la 11% la 12%, iar în Franța de la 9% la 10%.
La nivel global, numerarul reprezintă 16% din plățile POS, în timp ce cardurile de debit sunt folosite pentru 23% din tranzacții, cardurile de credit pentru 26% și portofelele digitale pentru 32%.
O mențiune importantă din raport referitoare la plata cash este că „unele guverne susțin în mod activ renunțarea la utilizarea banilor cash (Thailanda, India, Brazilia), în timp ce altele introduc noi legislații pentru a încetini declinul rapid al utilizării cash-ului, fiind îngrijorate de impactul pe care îl poate avea asupra unor categorii sociale precum persoanele în vârstă sau cei fără cont bancar. De exemplu, guvernul francez a restricționat utilizarea bancomatelor în orele de vârf, pentru a combate activitățile ilegale de pe piață și evaziunea fiscală. În contrast, proiectul de lege propus în Statele Unite, numit U.S. Payment Choice Act, își propune să asigure includerea consumatorilor cu venituri mici și a celor fără cont bancar prin impunerea obligației comercianților de a accepta plăți în numerar”. The Global Payments Report 2023 (pag. 19)
Până în 2026, în raport se prognozează o scădere semnificativă în utilizarea banilor cash, la aproximativ 8% în Statele Unite, 15% în Italia și 24% în India.
Cu toate acestea, este important să subliniem că banii cash continuă să joace un rol esențial în majoritatea economiilor. Deși există o tendință către mijloacele de plată electronică și digitale, cash-ul rămâne o opțiune pentru mulți consumatori și este indispensabil în anumite situații și sectoare ale economiei.
În cadrul analizei noastre privind existența mașinilor electrice în SUA, am identificat și câteva reacții ale românilor care locuiesc în SUA la afirmațiile postate de Dan Negru. Unul dintre aceștia confirmă că mașinile electrice au devenit din ce în ce mai comune în peisajul rutier american. Cu o creștere semnificativă a popularității vehiculelor electrice, acesta subliniază că întâlnește frecvent astfel de mașini pe drumurile publice, ceea ce contrazice afirmațiile lipsite de context ale prezentatorului Dan Negru, care susține că sunt o raritate în țară. Acesta menționează și aspectul utilizării frecvente a mașinilor electrice în zone urbane, numărul acestora fiind redus în zonele rurale. Fenomenul poate fi atribuit infrastructurii de încărcare mai limitate și a accesului redus la servicii de mentenanță pentru mașinile electrice în zonele mai izolate.
Afirmațiile din postare despre utilizarea mașinilor electrice nu reflectă realitatea generală din SUA. Mașinile electrice au devenit din ce în ce mai prezente în America, iar această tendință pare să continue odată cu evoluția tehnologiei și conștientizarea impactului asupra mediului. Cu toate că datele indică progrese semnificative în adoptarea tehnologiei electrice, SUA se află în urma altor state din motive care țin de prețul combustibilului, lipsa infrastructurii de încărcare pentru vehiculele electrice, prețul de achiziție al vehiculelor electrice și costul înlocuirii bateriei de încărcare. Cu referire la plățile cash, deși se prognozează o scădere a utilizării acestora până în 2026, acestea reprezintă încă un element esențial în peisajul financiar al SUA.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.