Schimbările climatice sunt un mijloc de control a populației, astfel încât oamenii de rând să consume cât mai puține resurse, iar acestea să le revină prioritar unor lideri din organizații secrete, obscure. Este una dintre ideile conspiraționiste care combină negaționismul climatic cu teoriile privind oculta mondială și controlul populației, iar primele nume vizate sunt Bill Gates și George Soros. De numele lor se leagă și dezinformările recente, privind Rețeaua C40.
„Raportul C40, o rețea finanțată de Bill Clinton și George Soros, care include primii cetățeni din orașele Milano și Roma, prevede abolirea cărnii și laptelui, adio mijloacelor de transport private și maximum 3 articole vestimentare pe an. Ei îl numesc „obiectiv ambițios”, dar insistă că ar fi cel mai bun posibil, cel mai corect și cel mai bun”, este mesajul postat pe rețeaua de socializare Facebook, preluat dintr-un articol de pe site-ul Cronica Disaporei.
Ce este rețeaua C40?
Rețeaua C40 este un set de aproape o sută de mari orașe din întreaga lume, ai căror primari s-au angajat să combată schimbările climatice. De asemenea, sprijină dezvoltarea și economia acestora în moduri prin care se respectă mediul și bunăstarea societății. Principalul obiectiv este reducerea emisiilor gazelor cu efect de seră (GES). Primarii și profesioniștii colaborează pentru a acționa împreună în domeniul protejării climei, implicând sectorul privat și comunitatea. Scopul este limitarea încălzirii globale la sub 1,5°C și pentru a construi comunități echitabile, sănătoase.
Orașe din Africa, Asia Centrală și de Est, Estul, Sud-estul Asiei și Oceania, Europa, America Latină, America de Nord și Sudul și Vestul Asiei sunt cele care fac parte din această rețea. Pentru a face parte din rețeaua C40, orașele trebuie să elaboreze o politică ambițioasă în domeniul climei și să respecte reguli stricte pentru a putea participa. Niciun oraș din România nu face parte din această rețea.
În prezent, conducerea rețelei este asigurată de primarul Londrei, Sadiq Khan. În trecut, primari ai marilor orașe, ca New York și Paris, au asigurat președinția asociației. Comitetul director este public, iar din el fac parte inclusiv reprezentanți ONU. Printre fondatori și finanțatori se numără diverse organizații non-guvernamentale, dar și guvernamentale, precum și consorții private. Printre acestea se află într-adevăr și Open Society Foundations, fondatorul fiind George Soros. Fundațiile din rețeaua Open Society, fondată în 1979, sprijină indivizi și organizații de pe tot globul care luptă pentru libertatea de exprimare, guvernare responsabilă și societăți bazate pe justiția și echitate socială. De asemenea, unele dintre fundațiile din rețea (cum e Bloomberg Philanthropies) au primit granturi temporare de la Bill și Melinda Gates. Totuși, fondurile direcționate de cei doi miliardari către organizațiile filantropice au fost folosiți, de-a lungul timpului, tocmai pentru sprijinirea comunităților și respectarea drepturilor civile.
Care este scopul rețelei C40?
Raportul „Viitorul consumului urban într-o lume de 1,5°C” a fost întocmit în 2019 de C40, Arup și Universitatea din Leeds și evaluează impactul consumului urban asupra degradării climei analizând schimbările de care este nevoie pentru ca orașele implicate în rețeaua C40 să reducă emisiile de GES în conformitate cu cele convenite la nivel internațional. Această activitate se concentrează în principal asupra transportului, clădirilor, energiei și deșeurilor.
Reducerea emisiilor bazate pe consum va aduce beneficii mai mari pentru un oraș și pentru locuitorii săi. Raportul arată că, dacă ar scădea consumul de carne roșie și s-ar consuma mai multe fructe și legume, s-ar putea preveni unele decese asociate cu boli precum cancerul, diabetul, bolile de inimă și accidentele vasculare cerebrale. Adoptarea unei alimentații sănătoase prin reducerea consumului de carne și a lactatelor ar contribui, susțin cercetătorii, cu 60% la reducerea emisiilor. De asemenea, recomandarea este ca, în medie, o persoană să consume 2500 kcal pe zi, pentru reducerea risipei alimentare (p. 19, 78). Informațiile din raport nu constituie reguli, ci sugestii pentru orașele care se află în această rețea.
Raportul încurajează locuitorii din orașele C40 să cumpere mai puține haine, începând cu un obiectiv progresiv de 8 haine pe an de persoană până în 2030, ajungând la achiziționarea de 3 haine pe an până în 2050. De asemenea, populația este încurajată să cumpere haine de înaltă calitate, mai rezistente și să evite hainele fast-fashion. Industria îmbrăcăminții ieftine și a modei perene este responsabilă, spun cercetătorii, pentru un impact climatic major și o etică a muncii iresponsabilă. Un documentar în acest sens a fost publicat și de rețeaua germană Deutsche Welle:
Una dintre alternativele care ține de înnoirea garderobei ar fi hainele second-hand, recomandă C40.
Mașinile proprii au și ele un impact major asupra schimbărilor climatice, reprezentând 27% din emisiile globale și 8% din totalul emisiilor din orașele C40 (p. 84).
Conform Organizației Mondiale de Sănătate (OMS), 9 din 10 oameni din întreaga lume respiră aer poluat. Astfel, primarii din orașele C40 au decis să transforme localitățile lor în așezări mai sănătoase. Soluțiile pentru un aer mai curat ar fi transportul în comun, mersul pe jos (unde este posibil) și mersul cu bicicleta, aplicarea de restricții în anumite părți ale orașului pentru unele vehicule foarte poluante și semnalizarea sfârșitului autoturismelor pe benzină și motorină prin promovarea utilizării de alternative cu emisii zero, precum mașinile electrice. Fiecare mașină electrică economisește aproximativ 1,5 tone de dioxid de carbon, reprezentând o reducere de 62%, în comparație cu o mașină pe benzină și de 53% în comparație cu o mașină pe motorină.
CONCLUZIE
Toate aceste informații sunt prezente în raport, dar nu au calitate legislativă. Reprezintă doar propuneri pentru reducerea emisiilor de carbon, pe care primarii le pot prezenta cetățenilor lor ca recomandări.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.