Un utilizator Facebook a postat un text în care susține că urmele lăsate în aer de avioanele care au motoare cu reacție pot cauza îmbolnăvirea populației.
„Și eu mi-am pus problema că dîrele albe din urma avioanelor ar fi fum de motor. Poate că am și crezut, pînă am filmat o astfel de aeronavă, aflată în zbor, care brusc n-a mai emis “fum” de “motor”, ba chiar și-a continuat drumul drept, cam jumătate de cer, pînă cînd, ca la un semn, a început iar să împroaște o dîră groasă și lătăreață, ca o pîclă. Deci nu era “fum de motor”, ci cu totul altceva. Ce? Nu știu.
Apoi, am observat că astfel de dîre apar NUMAI deasupra aglomerărilor urbane, deasupra pîrtiilor de ski sau deasupra litoralului, niciodată între două stațiuni montane sau în largul mării. Și am presupus, iar, că ar fi fost o risipă nejustificată de substanțe, care au un scop precis, și care nu își îndeplinesc misiunea decît sprayate deasupra locațiilor populate de oameni, dinainte știute și targetate.
Apoi, am observat că dintre toți prietenii mei, care au ieșit, într-o iarnă, mai demult, pe pîrtie, la ski, și au inspirat “aer curat de munte”, într-o zi cu brazde nesfîrșite pe cer, numai eu, care am rămas în camera de hotel, să citesc, nu m-am îmbolnăvit de “enteroviroză”, cu stări febrile, de greață, cu vomă, dureri de cap și de stomac. Și nici n-am “luat” de la ei, în ciuda nedistanțării sociale pe care mi-am asumat-o, ca să ajut”, a postat Olivia Steer pe Facebook.
Adepții teoriilor conspirației consideră că avioanele dotate cu motoare cu reacție lasă în timpul zborului o urmă de culoare albă care are ca scop diseminarea în atmosferă de substanțe chimice și denumesc urmele respective „chemtrails”. În opinia acestor persoane, guvernele sau alte organizații oculte sunt implicate într-un program secret pentru a adăuga substanțe chimice toxice în atmosferă. Sunt speculate diferite motivații pentru această presupusă pulverizare, inclusiv sterilizarea, reducerea speranței de viață, controlul minții, controlul vremii etc.
Factual.ro a explicat aici, cu ajutorul cercetătorului științific Bogdan Antonescu, care sunt explicațiile acestui fenomen, care poartă numele de „contrails”.
Cercetătorul științific Bogdan Antonescu a explicat, pentru Factual.ro:
”În funcție de caracteristicile mediului înconjurător, „urmele de condensare” pot fi observate pentru un timp scurt sau pentru perioade mai lungi. Altfel, dacă aerul este foarte uscat, atunci cristalele de gheață se vor transforma în vapori de apă iar “urmele de condensare” vor dispărea în câteva minute. Dacă în schimb avionul trece printr-o regiune în care aerul este umed atunci “urmele de condensare” vor avea un timp de viață mai mare iar în timp lățimea lor va crește. (În acest caz este destul de greu de diferențiat între “urmele de condensare” și norii de tip cirrus care se formează în mod natural). În ceea ce privește compoziția chimică a “urmelor de condensare” ele sunt în principal formate din vapori de apă, la care se adaugă dioxid de carbon și cantități foarte mici de hidrocarburi nearse, oxizi de azot și particule de funingine”
Am explicat, în articolul pe care îl regăsiți aici, și de ce nu toate avioanele lasă urme și care sunt condițiile de care este nevoie pentru ca aceste urme de condensare să fie vizibile.
De asemenea, este fals că aceste urme apar doar deasupra aglomerărilor urbane sau deasupra locurilor unde sunt oameni. În realitate, acestea urmează culoarele de zbor – aici un studiu despre urmele de condensare deasupra Oceanului Atlantic.
Ulterior, utilizatorul Facebook postează un alt text în care problematizează faptul că aburii condensați din atmosferă, care se văd în urma avioanelor cu reacție, nu erau vizibili în urmă cu 20 de ani.
„Și ca muștruluială primită în comments, de la adultul care nu își (mai) pune întrebări, ar trebui să mă facă să uit, ca un copil timorat și impresionabil ce nu sînt, că nu mi s-a răspuns nici a treia oară, la re-re-formulata întrebare “de ce nu se vedeau ”aburii condensați” de la nivelul solului, acum 20 de ani?”.”
Aburii condensați au fost observați nu în urmă cu 20 de ani, după cum problematizează utilizatorul Facebook, ci chiar la începutul anilor 50, arată un articol care explică modalitatea în care se formează aburii condensați la avioanele care sunt dotate cu motoare cu reacție.
De asemenea, și în urmă cu 20 de ani, la fel ca în situația analizată în cadrul acestui articol, se punea întrebarea referitoare la originea urmelor lăsate de motoarele cu reacție ale avioanelor care zboară în atmosferă.
Primul studiu despre acest fenomen a fost publicat în 1919, deci acum peste un secol, de fizicianul austriac Robert Ettenreich, care prezintă faptul că, dacă aeronavele ar arde hidrogen lichid (metan lichid) în loc de kerosen, contrails-urile ar apărea la temperaturi mai mari și ar fi, din punct de vedere geometric, mai groase și mai lungi.
Acest fenomen a crescut într-adevăr în intensitate în ultimii zeci de ani, dar dintr-un motiv foarte simplu: după Al Doilea Război Mondial a crescut exponențial traficul aerian. Dacă în 1945, la nivel mondial, au fost transportați aproximativ 5 milioane de pasageri, în 2019 numărul pasagerilor a crescut la aproximativ 4,5 miliarde de pasageri.
******
Resursele științifice pentru mai multe explicații în privința contrails sunt nenumărate.
Aici, un studiu care oferă câteva modele de calcul pentru identificarea avioanelor care au lăsat contrails (cu scopul de a studia efectul aviației asupra încălzirii globale).
Un alt studiu, referitor la impactul de mediu al contrails și la durata de viață a acestora, poate fi regăsit aici.
Un material despre potențiale metode de combatere a contrails, pentru a reduce efectul lor poluant, aici.
Acest fact-check este produsul exclusiv al efortului echipei Factual. Într-o lume plină de dezinformări, ne bucurăm să putem contribui la informarea corectă a publicului.
AJUTĂ-NE SĂ FACEM MAI MULTSEO optimized by sem.ro SEO agency.